פורסם בראשונה: 30.04.2019
עדכון אחרון: 30.04.2019
  • לירון אופק דוד
  • חגית לוסטיגמן

כבד שומני שאינו אלכוהולי: הנחיות תזונה

לקריאה נוחה
כבד שומני הוא הגורם העיקרי לכמה מחלות ובהן מחלת כבד כרונית ומחלות לב חסימתיות. מהו הטיפול התזונתי המתאים ומדוע חשוב לרדת במשקל, אך לעשות זאת רק באופן הדרגתי?
בחורה עם סוודר אפור מחייכת

רקע

כבד שומני שאינו אלכוהולי הוא מצב שבו יש הצטברות של שומנים בתאי הכבד בשיעור של יותר מ־5% ממשקל הכבד ללא נוכחות של נגיפי הפטיטיס B או הפטיטיס C ושלא על רקע של צריכת אלכוהול מוגברת. כבד שומני שאינו אלכוהולי הוא הסיבה העיקרית למחלת כבד כרונית וגורם סיכון לסוכרת ולמחלות לב חסימתיות. עמידות לאינסולין היא גורם מכריע בהתפתחותו של כבד שומני, אך יש לכך גורמים רבים נוספים כמו קיומה של דלקת, תזונה לקויה, מחסור בפעילות גופנית ורקע גנטי.

הטיפול התזונתי

ירידה במשקל. ירידה הדרגתית במשקל (בשיעור של 5% עד 10%) בשילוב עם פעילות גופנית היא הדרך היעילה ביותר לטפל בכבד שומני. ירידה מהירה במשקל עלולה דווקא לעודד דלקת והצטלקות של הכבד, ולכן חשוב להקפיד על ירידה הדרגתית במשקל.

הרכב התזונה. קיימים יתרונות מסוימים לדיאטה ים תיכונית לעומת דיאטות אחרות. הדיאטה הזאת כוללת ירקות, פירות, קטניות, שמן זית, אגוזים וזרעים, דגנים מלאים, דגים, עופות ומוצרי חלב.

פחמימות חייבות לקבל התייחסות מיוחדת במחלה הזאת, ובמיוחד הפחמימות הפשוטות כמו סוכר, פרוקטוז, דבש, קמח לבן ומעל לכול שתייה מתוקה. הפחמימות האלה מעלות את רמות האינסולין והטריגליצרידים ובכך מגבירות את יצירת השומן בכבד. לכן כדאי לאכול פחמימות בצורה מבוקרת ולהימנע מצריכה של פחמימות פשוטות. יש לציין שדיאטות דלות בפחמימות הביאו לשיפור במדדים כמו ירידה במשקל, ירידה ברמות הטריגליצרידים וירידה ברמת השומן בכבד.

לשומנים, ובמיוחד לשומנים רוויים המצויים במוצרים שמנים מן החי כמו בשר אדום גולמי או מעובד, נקניקים, נקניקיות, איברים פנימיים ומוצרי חלב עתירי שומן יש השפעה שלילית על מצב הכבד. לעומת זאת, לצריכה של חומצות שומן רב בלתי רוויות שמצויות בדגים כמו טונה וסרדינים, אגוזי מלך, זרעי פשתן ושמן קנולה עשויה להיות השפעה חיובית.

אלכוהול. מומלץ להפחית שתייה של אלכוהול. בכל מקרה לגברים מומלץ לא לשתות יותר מ־30 גרם אלכוהול ביום (שהם שווי ערך לכ־2 מנות אלכוהול ביום) ולנשים מומלץ לא לשתות יותר מ־20 גרם אלכוהול ביום (שהם שווי ערך לכמנה אחת).

טיפול לא תזונתי

פעילות גופנית. מומלץ לעסוק בפעילות אירובית בתדירות של 3 עד 5 פעמים בשבוע, 30 עד 50 דקות בכל פעם. כמו כן חשוב לא להזניח אימוני התנגדות שתורמים לבניית השרירים ובכך מביאים לשיפור מטבולי ולשיפור במצב הכבד השומני.

לירון אופק דוד היא מנהלת היחידה לתזונה במחוז הדרום ומנהלת השירות המקצועי לתזונה און־ליין ול־DayTwo

חגית לוסטיגמן היא סגנית מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במרכז הרפואי רבין מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל