חיפוש

dsdsdsd
תזונה לטיפול בכבד שומני

הנחיות תזונה לכבד שומני שאינו אלכוהולי

כבד שומני הוא אחד הגורמים לכמה מחלות ובהן מחלת כבד כרונית ומחלות לב חסימתיות. מהו הטיפול התזונתי המתאים ומדוע חשוב לרדת במשקל, אך לעשות זאת רק באופן הדרגתי?

לירון אופק דוד, חגית לוסטיגמן

מהו כבד שומני שאינו אלכוהולי?

כבד שומני שאינו אלכוהולי הוא מצב שבו יש הצטברות של שומנים בתאי הכבד בשיעור של יותר מ־5% ממשקל הכבד ללא נוכחות של נגיפי הפטיטיס B או הפטיטיס C ושלא על רקע של צריכת אלכוהול מוגברת. כבד שומני שאינו אלכוהולי הוא אחד הגורמים למחלת כבד כרונית וגורם סיכון לסוכרת ולמחלות לב חסימתיות. עמידות לאינסולין היא גורם מכריע בהתפתחותו של כבד שומני, אך יש לכך גורמים רבים נוספים כמו קיומה של דלקת, תזונה לקויה, מחסור בפעילות גופנית ורקע גנטי.

כבד שומני: תזונה מומלצת

ירידה במשקל. ירידה הדרגתית במשקל (בשיעור של 5% עד 10%) בשילוב עם פעילות גופנית היא הדרך היעילה ביותר לטפל בכבד שומני. ירידה מהירה במשקל עלולה דווקא לעודד דלקת והצטלקות של הכבד, ולכן חשוב להקפיד על ירידה הדרגתית במשקל.

הרכב התזונה. קיימים יתרונות מסוימים לדיאטה ים תיכונית לעומת דיאטות אחרות. הדיאטה הזאת כוללת ירקות, פירות, קטניות, שמן זית, אגוזים וזרעים, דגנים מלאים, דגים, עופות ומוצרי חלב.

פחמימות חייבות לקבל התייחסות מיוחדת במחלה הזאת, ובמיוחד הפחמימות הפשוטות כמו סוכר, פרוקטוז, דבש, קמח לבן ומעל לכול שתייה מתוקה. הפחמימות האלה מעלות את רמות האינסולין והטריגליצרידים ובכך מגבירות את יצירת השומן בכבד. לכן כדאי לאכול פחמימות בצורה מבוקרת ולהימנע מצריכה של פחמימות פשוטות. יש לציין שדיאטות דלות בפחמימות הביאו לשיפור במדדים כמו ירידה במשקל, ירידה ברמות הטריגליצרידים וירידה ברמת השומן בכבד.

לשומנים, ובמיוחד לשומנים רוויים המצויים במוצרים שמנים מן החי כמו בשר אדום גולמי או מעובד, נקניקים, נקניקיות, איברים פנימיים ומוצרי חלב עתירי שומן יש השפעה שלילית על מצב הכבד. לעומת זאת, לצריכה של חומצות שומן רב בלתי רוויות שמצויות בדגים כמו טונה וסרדינים, אגוזי מלך, זרעי פשתן ושמן קנולה עשויה להיות השפעה חיובית.

אלכוהול. מומלץ להפחית שתייה של אלכוהול. בכל מקרה לגברים מומלץ לא לשתות יותר מ־30 גרם אלכוהול ביום (שהם שווי ערך לכ־2 מנות אלכוהול ביום) ולנשים מומלץ לא לשתות יותר מ־20 גרם אלכוהול ביום (שהם שווי ערך לכמנה אחת).

טיפול לא תזונתי

פעילות גופנית. מומלץ לעסוק בפעילות אירובית בתדירות של 3 עד 5 פעמים בשבוע, 30 עד 50 דקות בכל פעם. כמו כן חשוב לא להזניח אימוני התנגדות שתורמים לבניית השרירים ובכך מביאים לשיפור מטבולי ולשיפור במצב הכבד השומני.

לירון אופק דוד היא מנהלת היחידה לתזונה במחוז הדרום ומנהלת השירות המקצועי לתזונה און־ליין ול־DayTwo

חגית לוסטיגמן היא סגנית מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במרכז הרפואי רבין מקבוצת כללית

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לכם על כללית...

רוצים לשמוע טיפה?

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שים לב שאתה מספק בטופס זה מידע אישי ורגיש