פורסם בראשונה: 09.05.2013
עדכון אחרון: 09.05.2013
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

תזונה לטיפול בכבד שומני

לקריאה נוחה
כבד שומני הוא בהרבה מקרים נורת אזהרה שמסמנת לנו שאנחנו חייבים להתחיל לשמור על אורח חיים בריא. מה כדאי לאכול כדי למנוע את מחלת הכבד השומני, ומה לאכול אם כבר חליתי? המדריך המלא
בחורה עם סוודר אפור מחייכת

מהי מחלת הכבד שומני?

הכבד הוא הבלוטה הגדולה ביותר בגוף שלנו, ויש לו חשיבות גדולה במיוחד. לכבד יש תפקיד מפתח בתהליך העיכול וחילוף החומרים. תפקידיו העיקריים כוללים פירוק פחמימות, חלבונים ושומנים, אחסון ושפעול של ויטמינים ומינרלים, ייצור והפרשה של מיצי מרה, הפיכת אמוניה לאוריאה וחילוף חומרים של סטרואידים.

כבד שומני הוא מצב רפואי שמתאפיין בהצטברות של עודף שומן בכבד. כבד שומני יכול להיגרם כתוצאה מצריכת משקאות אלכוהוליים (AFLD - Alcoholic Fatty Liver Disease)  או מסיבות אחרות (NAFLD - Nonalcoholic Fatty Liver Disease).

ניתן לאבחן את מצבו של הכבד באמצעות בדיקות דם ובאמצעות בדיקת אולטרסאונד בטן. עלייה בתפקודי כבד בבדיקות הדם עלולה להעיד על הימצאות של עודף שומן. עם התקדמות המחלה עלולים להופיע תסמינים כמו עייפות וחולשה כללית.

 

למה זה קורה?

מחלת הכבד השומני קשורה לתזונה לקויה - שמורכבת בעיקר משומנים ומסוכרים פשוטים - ולמחסור בפעילות גופנית. כבד שומני שכיח מאוד בקרב אנשים שסובלים מהשמנה ומעודף משקל.

מחלת הכבד השומני היא חלק מהסינדרום המטבולי, ובמקרים רבים תופיע בשילוב עם השמנה, עם לחץ דם גבוה, עם רמות גבוהות של שומנים בדם, עם סוכרת או עם  טרום־סוכרת.

למה זה גורם?

הימצאות שומן בכבד פוגעת בתפקודו התקין. על אף העובדה שהכבד שלנו יכול להתחדש, עם הזמן הוא עלול להיפגע ולהצטלק, וזה עלול להוביל לירידה בתפקודו ולמחלות כבד קשות כגון שחמת הכבד או סרטן הכבד.

תזונה למניעת כבד שומני

כמו בהרבה מקרים אחרים, כדי למנוע כבד שומני חשוב מאוד לשמור על משקל גוף תקין. אורח חיים בריא ואכילה נבונה יפחיתו את הסיכון ללקות במחלת הכבד השומני.

רוצים לדעת איך לשמור על אורח חיים בריא שיגן על הכבד שלכם? כנסו לערוץ התזונה שלנו.

תזונה לטיפול בכבד שומני

אחד הדברים החשובים ביותר הוא להיפטר מהרגלי אכילה מזיקים ולהתחיל לסגל הרגלי אכילה בריאים. במקביל למעקב אצל הרופא המטפל, יש להיפגש עם דיאטנית קלינית לשם קבלת הנחיות תזונה מותאמות אישית.

חשוב שתדעו: אם אתם סובלים ממשקל עודף - ירידה של כ־5% בלבד יכולה להביא להטבה במצב הכבד שלכם.

ההנחיות התזונתיות לטיפול בכבד שומני הן:

1. להימנע ממשקאות אלכוהוליים, ממיצי פירות וממשקאות מתוקים.

2. להמעיט ככל האפשר באכילת פחמימות פשוטות כמו קמח לבן, עוגות, עוגיות, דבש וממתקים. במקומם יש לשלב בתפריט היומי פחמימות מלאות וקטניות כמו קמח חיטה מלא, כוסמת, שיבולת שועל ועדשים.

3. מומלץ לשלב ירקות בקליפתם בכל ארוחה להקפיד על אכילת ירקות שעשירים בוויטמין E כמו ברוקולי וירקות עליים.

4. יש להגביל אכילת פירות עד לשתי מנות פרי ביום. את הפרי מומלץ לאכול טרי בשלמותו עם הקליפה.

5. יש להמעיט באכילת מזונות שמכילים שומן טרנס או כמויות גבוהות של שומן רווי ושל כולסטרול, כמו גבינות ובשרים שמנים, מאפים המכילים מרגרינה או חמאה.

6. מומלץ לשלב בתפריט השבועי גבינות ובשרים רזים עד 5% שומן, ופעמיים בשבוע דגי ים עמוקים העשירים באומגה 3 (סלמון, סרדינים, פורל ועוד).

7. יש להמעיט בטיגון.

8. מומלץ לשלב מוצרי חלב רזים המכילים פרוביוטיקה.

9. יש לשלב באופן מוגבל מזונות המכילים שומן חד ורב בלתי רווי, כמו שמן זית, אגוזי מלך, אבוקדו וטחינה גולמית.

10. יש לעסוק בפעילות גופנית (אירובית ולא אירובית) במהלך השבוע בהתאם למצב הרפואי.

ומה בנוגע לתוספי תזונה?

יש להתייעץ עם הרופא המטפל בנוגע לנטילת תוסף אומגה 3 המכיל EPA ו־DHA. 

בשורה התחתונה

קיים קשר הדוק בין כבד שומני לבין שמירה על אורח חיים בריא. מחלת הכבד השומני היא לא פעם נורת אזהרה שמסמנת לנו להתחיל לשמור על אורח חיים בריא.

גם אם אתם לא סובלים מעודף משקל, כדאי לכם לאמץ הרגלי אכילה נכונים ופעילות גופנית כדי לשמור על הבריאות שלכם ולמנוע מחלות.

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בכללית

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל