פורסם בראשונה: 15.03.2016
עדכון אחרון: 15.03.2016

מה הערך האמיתי של BMI?

לקריאה נוחה
תוצאות מחקר עם עשרות אלפי נבדקים הראו שאין טעם להסתמך על מדד ה־BMI כדי לדעת אם אתם בריאים או לא. היחס בין הגובה למשקל לפיו קובעים לכם אם אתם שמנים או רזים לא הצליח לזהות קשר בין משקל לבריאות. אז למה כולם, כולל רופאים ממשיכים להשתמש בו?
שירותי בריאות כללית רוצים שלא תלחצי מהמשקל סתם

בקיצור

1.

BMI הוא כלי חישובי שהומצא על ידי סטטיסטיקאי במאה ה־19 שמודד את היחס בין הגובה למשקל. אנשים שנחשבו שמנים יותר, שילמו יותר על ביטוח בריאות.

2.

אבל מחקר מהשנה האחרונה מוכיח שהמדד לא באמת מצליח למצוא את הקשר בין משקל למצב בריאותי. היו במחקר די והותר שמנים בריאים, ורזים חולים.

3.

אז כדאי שכל מי שמעיר לכם על המשקל "כי זה לא בריא" יירגע, ומהר. קחו את ה־BMI כמדד ראשוני לעודף משקל, שרלוונטי רק יחד עם בדיקות נוספות.

תוכן העניינים:
איך מחשבים BMI?
מה המשמעות של ערכי BMI?
אבל השמנה היא מקדם מחלות ידוע, לא?
מה בעצם חסר בחישוב BMI
הסיבות שבגללן כן משתמשים במחשבון BMI

כמה אתם אמורים לשקול לפי הגובה שלכם? כמעט בכל פעם שתפתחו אתר שקשור לבריאות או דיאטה יקפוץ מחשבון BMI (קיצור שלBody Mass Index) ויציע לכם לבדוק מה הטווח שלכם.

יש לנו אחד גם כאן באתר. הוא נמצא בשימוש אצל תזונאיות ורופאות, כאינדיקציה לעודף משקל.

אבל רגע, עד כמה לחישוב הזה יש באמת רלוונטיות למצב הבריאותי שלכם, או למשקל האידיאלי בשבילכם? מהו בכלל משקל אידיאלי? על סמך מה החליטו מה נחשב לעודף משקל? כדי לענות, צריך לגלות מאיפה החישוב הגיע במקור. ולא, לא המציא אותו רופא.

ערך ה־BMI המקורי הומצא באמצע המאה ה־19 (1870) על ידי סטטיסטיקאי בלגי בשם אדולף קטלה. באמצע המאה ה־20 סטטיסטיקאי אחר, אנקל קייס האמריקאי, טען שהערך יכול לשמש ככלי לאיתור וסיווג משקלם של אנשים וכפועל יוצא מכך, ניתן לאפיין את מצב בריאותם.

כך הפך הכלי החישובי לחלק בלתי נפרד מכל הערכה בריאותית. חברות הביטוח בארצות הברית החלו להשתמש בו כדי לפלח את שוק המבוטחים שלהם מאמצע המאה הקודמת ועד היום.

גם באנגליה, בישראל ובמדינות רבות נוספות בעולם מתבססים עליו: מי  שערך ה־BMI  שלו גבוה מאוד - משלם יותר. בתחילת שנות ה־90 גם ארגון הבריאות העולמי החל להשתמש בו כדי לסווג אנשים לפי מבנה גוף.

​למה הדיאטה שבחרת לא מצליחה?

כי אולי היא לא הדיאטה שמתאימה לך, זה למה

איך מחשבים BMI?

קצת חשבון: מחלקים את המשקל בגובה בריבוע. לדוגמה:

יוני שוקל 80 ק"ג והגובה שלו 1.7 מטר
אז מעלים בריבוע 1.7 , מקבלים 2.89.
מחלקים את המשקל של יוסי (80) בתוצאה שקיבלנו.
80 חלקי 2.89 = 27.6. זאת אומרת שה־BMI  של יוני הוא 28.
בחזרה למעלה

מה המשמעות של ערכי BMI?

יש טווח קבוע:
מתחת ל־18.5 מוגדר כתת משקל
18.5-25 מוגדר תקין
25-29.9 מוגדר עודף משקל
מעל 30 מוגדר כהשמנה
מעל 40 מוגדר כהשמנה חריפה

לפי הטווח הזה יוני מהדוגמה נמצא בעודף משקל. אבל האם זה אומר בהכרח שמצבו הבריאותי לא תקין?

לא בהכרח. יש מחקרים שמראים שאפילו אם ליוני היה ערך BMI  של 32 שנחשב כהשמנה, יכול מאוד להיות שהוא איש בריא, אפילו בריא מאוד.

אוקיי, קחו רגע. תקראו שוב. נכון, עודף משקל שמחושב לפי BMI לא בהכרח מצביע על מצב בריאותי רעוע.

זה נשמע מהפכני, בעיקר כי כל כך הרבה אנשים מרגישים שזה לגיטימי להעיר לכם, לפעמים זרים גמורים, על המשקל שלכם, בטיעון שהם רק דואגים לבריאותכם. אנחנו מורגלים תרבותית לחבר עודף משקל עם בעיות בריאות. אבל לא, הם לא תמיד קשורים.

BMI לא נותן תמונה מלאה על המצב הבריאותי של האדם וגם לא על תקינות המשקל שלו. המידע הזה מוכר הרבה שנים ועלה במחקרים רבים. גם השנה התפרסם מחקר גדול מאוד בנושא. 

הפעם החוקרים השוו בין תוצאות ה־BMI של 40,000 נבדקים לבין פרמטרים שמלמדים על הסיכון למחלות לב וכלי דם, מה שמוגדר כסיכון קרדיו-מטבולי.

מלבד הגובה והמשקל, החוקרים בדקו גם ערכי לחץ דם, טריגליצרידים, כולסטרול, סוכר, תנגודת לאינסולין (בעזרת מדד HOMA)  ומדדי דלקת. הנתונים נלקחו מתוך מאגר המידע האמריקאי NHANES.

תוצאות המחקר מראות ש־30% מהמוגדרים שמנים ועוד 16% מאלו שמוגדרים כשמנים בדרגות מתקדמות הם אולי בעלי משקל גבוה, אבל מבחינת סיכון למחלות לב וכלי דם, שבץ וסוכרת הם במצב ממש טוב.

המחקר הראה גם ש־30% מהאנשים בעלי המשקל התקין דווקא כן נמצאים בסיכון קרדיו-מטבולי גבוה. במילים אחרות, ה־BMI  נותן תוצאה לא מהימנה.

המשמעות של המצב שעולה מהמחקר היא שהשמנים הבריאים, אנשים עם משקל גבוה שמצבם הבריאותי תקין לגמרי חוטפים ביקורת מיותרת, סובלים מסטיגמות ונכנסים להם לצלחת כשאומרים שהם צריכים לרדת במשקל, בלי סיבה בריאותית ממשית.

מהצד השני אלו שנתפסים כבריאים כי הם רזים עלולים להתפספס על ידי המערכת ויימנע מהם איתור מוקדם של מצב בריאותי שיכול לעלות אחר כך בסיבוכים.

אבל השמנה היא מקדם מחלות ידוע, לא?

זה נכון בחלק מהמקרים, אבל עובדה שיש הרבה שמנים בריאים מאוד - בגלל שהמשקל לא אומר הכול. לגנטיקה למשל יש השפעה מהותית וחזקה לא פחות, וגם אורח חיים פעיל משפיע מאוד לטובה.
בחזרה למעלה

​כדאי לכם גם לשקול רפואה משלימה

​​​שילוב של טיפולים משלימים בנסיונות ההרזייה שלכם יכולים לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן, הגברת חילוף החומרים והזרמת אנרגיה מחודשת לתאים. לקריאה נוספת היכנסו​​​

מה בעצם חסר בחישוב BMI  

1. אין התחשבות בהרכב הגוף:
המדד מתייחס למשקל ללא הבדל בין מסת השריר למסת השומן. אם תחשבו BMI של שחקן כדורגל ממוצע הוא בטוח יקבל סיווג של עודף משקל - אבל זה לא אומר שהוא באמת לא בריא.

הוא פשוט כבד בזכות מערכת השרירים המפותחת שלו, ורקמת השומן שלו סביר להניח קטנה מאוד. רקמת שריר גדולה נחשבת כגורם מקדם בריאות, רקמת שומן גדולה נחשבת כגורם מעקב בריאות.

2. הנוסחה מחושבת באופן זהה לנשים וגברים:
לרוב נשים נמוכות יותר ויש להן באופן טבעי יותר מסת שומן בגוף. גברים לרוב גבוהים יותר ועם מסת שריר גדולה יותר -  אז למה את אותו הערך מחילים על כולם?

3. אין התחשבות במבנה הגוף:
שומן שמחולק על כל פני הגוף נחשב פחות מסוכן בהשוואה להשמנה בטנית (שמקושרת באופן ברור לסיכון קרדיו-מטבולי גבוה). גם כאן, יש הבדל בין נשים וגברים.

גברים נוטים יותר לסבול מהשמנה ביטנית, בעוד שאצל נשים, לרוב השומן יהיה מפוזר בצורה אחידה יותר לאורך הגוף (לעיתים, בסוף תקופת הפוריות נשים מפתחות השמנה בטנית, בדומה לגברים).

4. מדובר במדד אחיד לקבוצת גילאים מאוד גדולה:
האם כל מי שנמצא בטווח הגילאים 18-65 אמור להיות על אותה סקאלת משקל? האם אישה בגיל 20 אמורה להימדד באותו טווח משקלי גם 20 שנה אחר כך, אחרי לידות, למשל? ברור שלא.

5. אין התחשבות במצב הבריאותי של המטופל:
אדם עם BMI  מתחת ל18.5 ייחשב כנמצא בתת תזונה. אולי מדובר באדם מאוד רזה ומאוד בריא?

ומה כל אלו שסובלים מתת תזונה מודרנית - מצב שבו אנשים עם משקל תקין או גבוה יסבלו מחוסרים תזונתיים, כמו אנמיה או אוסטאופרוזיס. תת תזונה כזו אפשר לגלות  דרך בדיקות דם או צפיפות עצם, לא על ידי חישוב המשקל ביחס לגובה.
בחזרה למעלה

​מי אשם בזה שאתה אוכל ממש גרוע?

המחשבות שאתה לא מצליח להוציא מהראש, זה מי!

 

הסיבות שבגללן כן משתמשים במחשבון BMI

חוץ מבדיקה רפואית מקיפה כמובן, יש עוד כמה דרכים אחרות להערכת מצב בריאותי: 

מדידת היקף מותניים:
חישוב היחס בין היקף המותנים להיקף הירכיים, חישוב היחס בין מותן לגובה.

בדיקות דם:
למשל בדיקת רמות הסוכר בצום, כולסטרול וטריגליצרידים, תפקודי כבד, ספירת דם ומדדי אנמיה ועוד. בדיקות כאלו מלמדות על המצב בגוף בצורה מפורטת וממוקדת והן הבסיס לאבחנות רפואיות רבות.

מדד פרינגהם:
מדד שמשקלל כמה פרמטרים כדי לחזות סיכון למחלות לב וכלי דם, בודק פרמטרים מאוד דומים לאלו שנבדקו במחקר החדש. יש מחשבון דומה גם כאן באתר.

אם בכל זאת רוצים למדוד את מסת השומן אפשר לעשות את זה בעזרת מכשיר שנקרא קליפר שמודד קפלי שומן.

ושוב, שיהיה ברור: אי אפשר להסיק מה מצבו הבריאותי של אדם רק לפי המשקל שלו - זו פשוט אבחנה שטוחה מידי. יש בכם הרבה יותר מכמה שאתם שוקלים.

אז למה כולם משתמשים ב־BMI כולל רופאות, אחיות, ותזונאיות? כי זה מדד פשוט שמשמש כעוד  כלי אבחון. מדידת מותניים היא יותר מסובכת, ולעיתים גם יותר מביכה למטופלים, ולתוצאות בדיקות דם לוקח יותר זמן להגיע.

לכן, שימוש ראשוני במדד של גובה ומשקל כדי לראות אם בכלל יש עודף או תת משקל עוזר כאיתור מאוד ראשוני. אנשי הרפואה מכירים לרוב את מגבלות המדד ורואים בו את תחילת הדרך.

וזכרו, אתם הרבה מעבר למשקל ולגובה שלכם.

ומה אומר המשקל עצמו על הבריאות שלכם? בקרוב מאוד ננפץ גם את המיתוס הזה.
בחזרה למעלה

תמי אדיב היא תזונאית קלינית בכללית, מתמחה בסוכרת, בהשמנה, בניתוחים בריאטריים ובטבעונות.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל