פורסם בראשונה: 10.11.2015
עדכון אחרון: 10.11.2015

למה אתם נשברים בדיאטה?

לקריאה נוחה
ניסיתם לשתות תה, להתפנק על שייק, לספור קלוריות, לחסל פחמימות, לאכול לפי סוג הדם או ליהנות רק מכרוב - וכלום לא עובד. התזונאית שלנו מסבירה למה דווקא היצמדות לטרנד אחד לא תמיד מומלצת, ומה כן כדאי לעשות כדי לרדת בצורה בריאה במשקל ולאכול בריא
שירותי בריאות כללית בעד דיאטה שהיא אורח חיים

בקיצור

1.

הרבה אנשים מתחילים דיאטות שונות (ולפעמים גם משונות), מתחילים בהתלהבות רבה אבל אחרי פרק זמן קצר מתייאשים ומוותרים.

2.

האתגר הגדול הוא להצליח להתמיד גם אחרי פרץ האנרגיה של ההתחלה, להמשיך ולתחזק את הדיאטה לא כשינוי חד פעמי, אלא כדרך חיים.

3.

אם תתייחסו לדיאטה ככלי עזר חד פעמי, ברגע שתפסיקו לקחת תוסף/לשמור תעלו בחזרה. השינוי המהותי יכול לקרות, אבל מצריך התמדה וסבלנות.

​כבר קראתם ושיננתם מיליון תפריטים של דיאטות מיוחדות, של תזונאיות מומחיות ומה לא. ניסיתם כל טרנד אבל לא הצלחתם להתמיד באף אחד מהם. נשמע מוכר?

יש לכך סיבה. לפעמים זה מרגיש כאילו שאנשים בוחרים דיאטות כמו שהם קונים בגדים - הולכים לשוק ומחפשים את הטרנד הבא. עם כל הבטחה חדשה להצלחה נראה שוב שהנה זה מגיע, שדרך המלך נמצאה. אבל אז עובר יום יומיים, חודש חודשיים ומשהו משתנה.

בתקופה הראשונה זה בדרך כלל מצליח, בעיקר אם באתם עם הרבה מוטיבציה כי שוכנעתם, כי יש לכם סיבה טובה בפתח או כי פשוט שילמתם כל כך הרבה כסף שאתם לא יכולים שלא להתמיד... בהתחלה.

ההצלחה פחות תלויה בסוג השיטה ובמהות שלה, ויותר בכם - באלו שמיישמים אותה. האופי שלכם, הדרך שבה אתם תופסים את הבריאות שלכם, את המשקל שלכם ואת המטרה שלשמה נכנסתם לשוונג הזה אלו שמשפיעים עליכם.

אתם יכולים לשים לב אם זה רק פרץ מרץ שיגמר מהר - פרץ אנרגיה שתאריך הסיום שלו הוא חלק ברור מהיעד. למשל לשמור עד החתונה המשפחתית הקרובה, או החופשה הבאה שפשוט חובה לקנות בה בגד ים חדש.

או שאולי תנצלו את הגל ההתחלתי ותצאו ממנו לדרך - דרך שבמהותה היא אורח חיים. כמה שחוק המושג הזה וכמה שבבסיסו הוא מדויק. נכון שידעתם שמשמעות המילה דיאטה הינה אורח חיים? ולאו דווקא שמירה על כמות קלוריות מסוימת. ידעתם גם שהמחקרים והניסיון מראים שלא באמת משנה באיזו שיטה תבחרו, מה שישנה בסופו של דבר הוא ההתמדה שלכם בתהליך בדרך.

לכן חשוב שתשאלו את עצמכם האם אתם מסוגלים להתמיד לאורך זמן בדרך שבחרתם בה, או שאתם מתלבטים לגביה. האם היא תלויה במשטר אכילה מאתגר במיוחד (למשל שתיית שיקים טריים לפחות שלוש פעמים ביום) או בשימוש בתוסף שעולה לא מעט. שאלו את עצמכם גם מה תעשו כשתאלצו בסופו של דבר, להיפרד מהשיטה, האם באמת תצליחו לשמר את ההצלחה?

​הנה משהו טעים להתחיל איתו

אבוקדו! רגע, לא אמרנו שזה משמין?

 

איך שומרים כשהדיאטה נגמרת?

"זה רק בשביל הירידה של ההתחלה, אחר כך אני אשמור לבד". המשפט הזה משקף את אחת האשליות הכי נפוצות בעולם תכשירי הדיאטות. הרעיון  שאפשר להתחיל ירידה במשקל בעזרת תוסף או שיטה מסוימת ולאחר מכן להמשיך לרדת בלעדיו הוא כל כך מפתה, שאנשים רבים לא עוצרים לרגע לחשוב על המשמעות שלו.

האמת הפשוטה היא שירידה בעזרת תוספים, דיקור ושאר עזרים חיצוניים היא אפקטיבית כל עוד אתם משתמשים בה. ברגע שתזנחו אותה - סביר להניח שתעלו הכול בחזרה, עם תוספת. 

מיואשים? גם זה קורה בדרך, אבל אתם לא חייבים להיות. זה שעד עכשיו לא הצלחתם לא אומר שלא תצליחו בהמשך, אבל הפעולה והחשיבה שלכם צריכות להיות אחרות. הפסיכולוגיה של השינוי פוצחה כבר לפני שנים והיא מוכיחה את עצמה בקליניקה ללא הרף: קודם מתלבטים, אחר כך מחליטים  ואז יוצאים לדרך עם רמת מוטיבציה גבוהה.

השלב הבא הוא המאתגר ביותר - שלב עבודת השטח (שלב השימור הוא שמו הרשמי).  אחריו נראה לא מעט פרישות, מעידות, נפילות - תקראו לזה בכל שם שתרצו, הכוונה היא ליציאה מהמסגרת בעיקר עקב עייפות החומר, תסכול ושעמום.

למעשה, מדובר על מפגש בלתי פוסק עם גירויים והתניות ישנות שרוצות ממש, אבל ממש, לקבל את שלהן. אם ההתחלה הייתה נרגשת, גם אם קשה, שלב עבודת השטח דומה להליכה סיזיפית במדבר.

דמיינו אדם צועד במדבר - השמש קופחת הוא מזיע ולא רואה את הסוף עד שיום אחד הוא מגיע אל החוף, ושם יש בריזה ועצים ופירות - הנה הוא הצליח. אם אפשר היה לדעת מראש לאן נגיע ההליכה הייתה הרבה יותר קלה.

במציאות, כשמנסים לשנות באמת את אורח החיים, לא ניתן לחזות כמה קילוגרמים תרדו, כמה זמן זה ייקח ואיך תרגישו בדרך. פשוט כי כולנו מהווים מכונות מתוחכמות שכוללות הרבה יותר מסך הקלוריות שנכנס ויוצא.

אז מה, תסבלו כל הדרך אל המטרה? ממש לא! אבל חשוב להבין לקראת מה אתם הולכים, לדעת שהקושי הוא חלק מהתהליך ולא חייב להרוס או לשבור אתכם - בתוך כל קושי יש הזדמנות ללמוד. 

​כדאי לכם גם לשקול רפואה משלימה

​​​שילוב של טיפולים משלימים בנסיונות ההרזייה שלכם יכולים לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן, הגברת חילוף החומרים והזרמת אנרגיה מחודשת לתאים. לקריאה נוספת היכנסו

​אולי אני פשוט אפסיק לאכול אחרי 18:00?

זה נראה לך הגיוני? באמת? מהר לקרוא!

 

להתרגל לאכול טוב באמת

מי באמת מגיע אל חוף המבטחים, אל המטרה הנכספת? כמו שכבר אמרו לכם בכל סיפור הצלחה אמיתי: אלו שמתמידים. אבל איך עושים את זה? בעיקר נושמים עמוק כשנהיה קשה, זוכרים ומזכירים לעצמכם את המטרה שלשמה יצאתם לדרך מלכתחילה, למה חשוב לכם לשנות הרגלי אכילה ומה תרוויחו מהמאמץ הזה.

ובאמת, בחיי, אני נשבעת, בשלב מסוים זה הופך להיות פשוט יותר, ההרגל נהייה חלק מכם ומפסיק לאתגר אתכם ללא הרף. כי בשלב הזה הקיבה שלכם כבר קטנה יותר, כי התרגלתם לטעם מתוק פחות, כי הגוף באמת התרגל לאכול יותר ירקות (אל תגחכו - זה קורה!), כי אוכל תעשייתי באמת הופך להיות פחות טעים והשפעתו מורגשת ולא בקטע טוב. אבל, תזכרו שכל זה לוקח זמן. 

אם הייתי יכולה לספור את כמות הפעמים שמטופלים סיפרו לי שבלי לאכול ירקות הם הרגישו ממש לא טוב, שאחרי שהתרגלו לשתייה ללא סוכר הם נאלצו להחזיר משקה שהוכן להם בטעות עם יותר מידי מהלבן המתוק הזה. שלחם מקמח לבן באמת לא עושה להם טוב ושהם מעדיפים את החום, זה שבהתחלה היה לו טעם מוזר ומרקם דחוס, עכשיו הוא כבר טעים להם. קשה להתאזר בסבלנות, אבל זה חשוב.

תרשו לי להציע לכם לדמיין עוד תרחיש כדי להמחיש: תארו לעצמכם אדם שהחליט לחסוך כסף כדי לקנות בית. הוא הולך ברחוב ורואה בחלון הראווה זוג נעליים מעולות, בדיוק מהסוג שהיה רוצה שיהיה לו, אבל הן עולות פי 3 מנעל רגילה. והאמת, יש לו כבר אי אלו זוגות, אז לקנות או לא לקנות? מה עם החיסכון?

מי שיצליח לזכור את מטרת העל שלו - לחסוך לבית, יעמוד יותר בקלות מול הפיתוי לרכוש נעל חדשה, גם אם זו נראית כמו הוצאה קטנה ביחס לחיסכון הגדול.

​מתחשק לך בורקס?

קבלו סיבה טובה לוותר עליו

 

בחזרה אליכם. לאדם שעומד מול מאכל מפתה ומסוגל לעצור לרגע ולחשוב על מטרת העל שלו (זה יכול להיות מה שמתאים ונכון לכם: הבריאות, הרצון להרגיש קלילים יותר, בגדים חדשים)  יש יותר סיכוי להתמיד לאורך זמן בדרך החדשה שבחר בה, שבסופו של דבר תהפוך לדרך חיים.

אז אם העוגיות השוות שקיבלתם בעבודה שולחות לכם מסרים תת הכרתיים מהמגירה ומושכות אתכם לכיוונן - נסו לעצור רגע ולשאול את עצמכם- מה גורם לי לאכול עכשיו? אני רעב? או שיש כאן משהו אחר?

ה קצת כמו לעצור ולספור עד 3 לפני שמתפרצים וצועקים על מישהו, או לתפוס מרחק מסערת רגשות לפני שמתגלגלים בתוכה. יש הבדל תהומי בין בחירה שעשיתם באופן מודע לבין הליכה על עיוור אל המזווה, או המגרה.

אם אתם באמת רוצים להצליח, תשקיעו וקחו את הזמן בלסגל לעצמכם צורת חשיבה כזו במקום בעוד תוסף שמתיימר לעזור לכם לרזות בלי מאמץ מצדכם. בסופו של דבר הוא כנראה ישאיר אתכם עם חור בכיס, ועל אותו משקל שבו התחלתם, במקרה הטוב.

תמי אדיב היא תזונאית קלינית בכללית, מתמחה בסוכרת, בהשמנה, בניתוחים בריאטריים ובטבעונות.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל