פורסם בראשונה: 20.02.2013
עדכון אחרון: 06.12.2016

אלכוהול בריא? יש משקה כזה

לקריאה נוחה
אוהבים לשתות, אבל חוששים לפגוע בבריאות ובמשקל? תשמחו לדעת שיש כמה משקאות שמכילים אלכוהול שטובים מאוד לגוף שלכם, כל עוד שותים מהם במידה. מה הופך אותם לכאלה?
בחורה עם קוקטייל

בקיצור

1.

קודם כל שותים במידה, ושותים גם מים עם הדרינק. לפני שמתחילים חשוב לזכור שכשצורכים יותר מדי אלכוהול לאורך זמן עלול להיגרם נזק רציני לבריאות.

2.

עכשיו כשזה ברור, תרגישו בנוח לבחור בין יין לבן, יין אדום, בלאדי מרי, וודקה קרנבריז או בירה. ביין, בעיקר באדום, יש נוגדי חמצון שטובים ללב. יין לבן עוזר יותר לתפקודי הריאה.

3.

בירה עשויה משעורה, דגן עשיר בוויטמינים מקבוצה B. היא גם מכילה מינרלים ונוגדי חמצון, ומסייעת לתפקוד מערכת החיסון ואף לשיפור הפעילות הקוגניטיבית.

שנה חדשה, יום הולדת, או סתם ערב פנוי, ואתם מתכננים לשטוף את היום שהיה עם כוס שמכילה אלכוהול.

רגע לפני שייסורי המצפון על הקלוריות, הכבד וההאנג אובר שאחרי מתחילים לאכול אתכם, יש לנו כמה דברים להבהיר שיאפשרו לכם לשתות (במידה!) וליהנות.

אספנו בשבילכם כמה משקאות שבמינון נכון ובשתייה מבוקרת יעשו לכם בעיקר טוב, ובאופן יחסי גם לא מפוצצים בקלוריות.

א-ב-ל לפני שאתם יוצאים בחדווה לפאב, כדאי לזכור לא להפריז בשתיית אלכוהול, ובוודאי שלא לנהוג לאחר ששותים. שתייה של יותר ממנת אלכוהול אחת (כוס יין, כוסית ויסקי, שליש ליטר בירה) לנשים ושתי מנות לגברים לאורך זמן עלולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן, לפגוע בכבד ולגרום לתחלואים נוספים.

כשאתם שותים, כדאי לעצור רגע לפני שהגעתם לדרינק שיגרום לכם להיות מטושטשים לגמרי. כמו עם כל מאכל או משקה שיש בו הרבה סוכרים, תיהנו ממנו, אבל תכירו את עצמכם, ותדעו מתי די. חבל על החמרמורת של הבוקר שאחרי.

עוד משהו שאפשר לעשות כדי לשתות בלי לסבול הוא לשלב מים במהלך השתייה האלכוהולית. בקשו מדי פעם כוס, אפילו של מי ברז. סיימתם והולכים לישון? שתו מים לפני השינה, אפילו תחזיקו בקבוק ליד המיטה. התייבשות היא חלק ממה שגורם להאנג אובר להיות ממש מעיק למחרת.

מומלץ לא לשתות על קיבה ריקה לחלוטין, גם כדי שההשפעה של האלכוהול תהיה מתונה יותר ועם השלכות פחות חמורות למחרת, וגם, למי ששומר על התזונה, כדי לאכול פחות חטיפים ליד השתייה כששותים בחוץ.

לאחר שביססנו את ההנחה שכולנו מבוגרים אחראים, הנה המשקאות האלכוהוליים שיכולים לעזור לכם בכמה תחומי בריאות:

1. יין אדום ויין לבן

ביין, בעיקר אדום, יש נוגדי חמצון שטובים ללב. ממחקר שפורסם ב־2012 עולה ששתייה של כוס אחת עד שלוש כוסות ביום מועילה למערכת הלב וכלי הדם.

יין אדום משפיע לטובה גם על תפקודי הריאה, אבל בכך מנצח אותו היין הלבן. מה הופך אותם לבריאים? תהליך ההכנה שלהם, שגורם לנוכחות גדולה יותר של נוגדי חמצון ביין מאשר בענבים עצמם.

2. בלאדי מרי

וודקה היא משקה בעל שיעורי אלכוהול גבוהים, וחשוב לא לשתות ממנה יותר מדי בגלל השפעתה המשכרת. כמו כן, ככל ששיעור האלכוהול גבוה יותר, כך גם כמות הקלוריות במשקה עולה.

עם זאת, גם אם אתם ואתן בדיאטה, ולא נרתעים ממרק עגבניות קר, קוקטייל בלאדי מרי אחד או שניים בערב יכולים להיות התשובה הטובה בעבורכם.

הקוקטייל הקלאסי מורכב מוודקה, הרבה מיץ עגבניות, מלח, פלפל, טבסקו, רוטב ווסטרשייר ומקל סלרי טרי לקישוט. כן חשוב לשים לב לכמויות הנתרן הגבוהות שבו, כי מדובר במשקה מלוח למדיי, אבל אחד הדברים הטובים שבו הוא הריכוז הגבוה של מיץ עגבניות.

העגבניות עשירות בליקופן, הפיגמנט שמעניק להן את הצבע האדום. בניגוד לצבעי מאכל מלאכותיים, הוא מאוד בריא: הוא נוגד חמצון (אנטיאוקסידנט) חזק שמונע הזדקנות של תאי העור, מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם ואפילו מסייע למנוע סרטן.

החדשות העוד יותר טובות הן שמדובר באחד החומרים מהטבע שבישול דווקא עושה לו טוב. כן, ברסק עגבניות ובמיץ עגבניות יש פי ארבעה יותר ליקופן מאשר בעגבנייה טרייה! 

ובגלל שמיץ עגבניות הוא המרכיב העיקרי של הקוקטייל, לפחות תכניסו לגוף גם חומר בריא ובעל ערך קלורי נמוך. מיץ עגבניות מכיל הרבה פחות קלוריות ממיצי פירות.

3. וודקה קרנבריז

בדומה לליקופן של העגבניות, גם פלבנואידים, החומרים נוגדי החמצון שמצויים בחמוציות, לא נהרסים במהלך בישול. לכן, גם מיץ חמוציות (הטבעי, זה שעולה קצת יותר) מכיל תכונות בריאות. הוא גם מכיל סוכר, אז שימו לב לכך מבחינת כמויות.  

כיום קיימים מחקרים שטוענים שמיץ חמוציות אינו מעיל למניעת דלקות בדרכי השתן כפי שנהוג היה לחשוב בעבר, אך נוגדי החמצון שבפירות עדיין יכולים לסייע במניעת הזדקנות ומחלות לב.

4. בירה

לרוב כשאנחנו חושבים על ההשלכות של שתיית בירה, הדבר הראשון שעולה לנו בראש הוא כרס (בטן בירה). מפתיע לגלות שיש לה גם תכונות חיוביות, אם שותים באופן מתון ובלי להפריז.

בירה מורכבת בין היתר משעורה. השעורה עשירה בוויטמינים מקבוצה B. נוסף על כך, בלתת השעורה שהוא הבסיס למשקה יש מינרלים חשובים כמו אשלגן, מגנזיום ואבץ. בירה מכילה גם נוגדי חמצון, בדומה ליין.

נוסף על שיפור מצב הרוח, שאליו קל לשים לב, שתייה מתונה של בירה מסייעת לתפקוד של מערכת החיסון, מפחיתה דלקות, מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, לסוכרת, למקרים מסוימים של סרטן ואפילו משפרת את התפקוד הקוגניטיבי ומסייעת לזיכרון.

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה 

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל