פורסם בראשונה: 11.11.2009
עדכון אחרון: 10.05.2010
  • יעל דרור יעל דרור
  • לימור בן חיים לימור בן חיים

כוס בירה זה בריאות

לקריאה נוחה
חשבתם שבירה היא רק משקה למסיבות ובילויים? טעיתם! שתייה מתונה של בירה (לא יותר מבקבוק ליום) תורמת לבריאות הלב ומסייעת לגוף להתמודד טוב יותר עם מחלות ואף למנוע אותן
בירה ובריאות

האם בירה היא יותר מסתם משקה חברתי נפוץ במסיבות ובפאבים? האם יש סיכוי שהיא לא רק משמחת לבב אנוש, אלא גם שומרת על הלב מבפנים?

בשנים האחרונות מתפרסמים מחקרים מפתיעים שטוענים שיש הרבה בריאות בבירה. יש אפילו עדויות הגורסות כי בירה משפרת את תפקוד מערכת החיסון, מגינה על הלב ומשפרת את איזון הסוכר בקרב חולי סוכרת.

האם בירה יכולה באמת להיות משקה שמשפר את הבריאות?  האם אפשר לשתות בירה כל יום? מהי בדיוק הכמות המומלצת כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותים בלי לגדל כרס ענקית תוך כמה ימים? האם גם ספורטאים יכולים ליהנות מבירה קרה וצוננת לאחר האימון ובלי רגשות אשמה?

איך מכינים בירה?

בירה היא משקה שמכינים על בסיס שעורה, שעברה הנבטה וייבוש חלקי ושממנו מתקבל לתת שעורה (בגלל זה בירה לא כשרה לפסח). לתת השעורה עובר תסיסה עם שמרים, היוצרים את האלכוהול ואת הגזים שבמשקה (CO2). הטעם המריר מתקבל מתוספת כישות, שזהו צמח המעניק לבירה את הטעם האופייני לה וגם יתרונות תזונתיים בריאותיים.

מהם היתרונות התזונתיים של הבירה?

השעורה היא צמח ממשפחת הדגנים והיא עשירה בפחמימות. הפחמימות מהוות את מצע האנרגיה לתסיסת והתרבות השמרים. השעורה, כמו דגנים אחרים, מכילה כמות גבוהה של ויטמינים מקבוצה B ולכן גם הבירה נחשבת לדרך בריאה וטעימה לאספקת ויטמינים חשובים אלו.  בנוסף לכך, מכילה הבירה מינרלים חשובים שמקורם גם הוא בלתת השעורה, שמהווה את הבסיס למשקה (אשלגן, מגנזיום, אבץ). בבירה יש גם נוגדי חמצון ממשפחת הפולי־פנולים, פלבנואידים ועוד (דומה ליין ולתה הירוק).

מהן ההשפעות החיוביות של הבירה?

כמה שזה נשמע מפתיע, לבירה יש השפעה מיטיבה מובהקת על תיפקודי הגוף. לא מדובר רק בשיפור מצב הרוח, אלא בשיפור של מדידים פיזיולוגיים, שנצפו במחקרים קליניים מבוקרים בקרב אוכלוסיות גדולות.

מחקר שנערך במחלקה למטבוליזם ותזונה במכון הגבוה לחקר המדעים באוניברסיטת מדריד שבספרד, בקרב גברים ונשים ששתו באופן יומיומי ומתון בירה במשך 30 יום רצופים, מצא שיפור מובהק בתפקוד מערכת החיסון (ספירת תאים לבנים, ריכוז המוגלובין, רמות ציטוקינים). מכאן הסיקו החוקרים כי בירה מסייעת לגוף להתמודד טוב יותר עם מחלות ואף למנוע אותן עוד לפני שהן תוקפות את הגוף, במיוחד בקרב נשים.

מחקר נוסף שנערך בשלוש מדינות באירופה (סקוטלנד, גרמניה, צרפת) מצא כי שתיה מתונה וקבועה של אלכוהול (בירה ו/או יין) הורידה את כמות מדדי הדלקת הסיסטמים בגוף (ציטוקינים, פברינוגן, צמיגות הפלזמה, ספירת התאים הלבנים ועוד). מסקנת המחקר היתה שהגורם שהשפיע על עיכוב מדדי הדלקת היה מרכיב האלכוהול שבמשקאות. מחקרים עדכנים אף מראים כי בירה מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, מקרים מסוימים של סרטן ואף משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מסייעת לזיכרון ותורמת למצב הרוח (את זה כבר ידעתם לבד בלי צורך בשום מחקר מדעי)

האם יש קשר בין בירה וסוכרת?

מספר רב של מחקרים בשנים האחרונות מצאו כי דווקא שתיה מתונה וקבועה של בירה או יין מורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת ב־30 אחוזים לעומת הימנעות משתית אלכוהול.

במחקר גדול היקף שפורסם בשנת  2005 במגזין Diabetologia השתתפו יותר מ־106 אלף  נשים צעירות. המחקר עקב אחרי הנשים במשך 10 שנים ומצא כי בירה מגינה באופן מובהק מפני התפתחות סוכרת מסוג 2.

כנראה שהמנגנון הפזיולוגי שבאמצעותו מגינה הבירה על הגוף מפני התפתחות מחלת הסוכרת, נסמך על הפחתת הרגישות לאינסולין בגוף. החוקרים  גרסו כי צריכת אלכוהול יומית של 15 עד 30 גרם הינה בעלת ההשפעה המגנה ביותר מפני סוכרת. כאשר צריכת האלכוהול התפרסה על פני חמישה ימים בשבוע בממוצע, בכמות מתונה זו (פחות ממנת משקה), ההשפעה המיטיבה למניעת הסוכרת היתה הטובה ביותר.

האם יש קשר בין בירה ובריאות הלב?

נושא בריאות הלב והקשר לשתיה אלכוהולית מוכר היטב, כאשר מדברים על שתית יין אדום, אך האם גם לבירה יש השפעה דומה או הפוכה? כנראה שיש קשר מיטיב בין שתיית בירה לרמות הכולסטרול בדם. כמה מחקרים מצאו קשר בין צריכה קבועה ומתונה של בירה לבין העלאת רמות הכולסטרול הטוב (HDL) בגברים ובנשים כאחד. 

מחקר ישראלי שנערך באוניברסיטה העברית מצא כי בבירה יש חומרים נוגדי חמצון (פולי־פנולים) חזקים יותר מאשר ביין.

מחקר שהתפרסם במגזיון המדעי Circulation, ערך מטה־אנליזה רחבת היקף (15 מחקרים בקרב יותר מ־200 אלף איש) בנושא הקשר בין שתייה של בירה ובכלל משקאות אלכוהוליים. הניתוח הסטיסטי של כל המחקרים, מצא ירידה מובהקת של 78 אחוזים בסיכון לפתח מחלות לב, אצל אנשים ששותים באופן קבוע בירה לעומת אלה שנמנעים משתיית בירה. מסקנות המחקר היו כי צריכה מתונה וקבועה של בירה מהווה יתרון בריאותי בכל הקשור לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם.

האם יש קשר בין בירה וסרטן?

מחקר מעניין נוסף, שפורסם באוגוסט 2007 בכתב העת המדעי הבריטי לסרטן (British Journal of Cancer), קבע כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן הכליה. החוקרים מצאו כי השפעה זו של הבירה על הסיכון לחלות בסרטן הכליה קשורה בהשפעת רכיבים פולי־פנוליים המצויים בה. כמו כן, משפיע האלכוהול המצוי בבירה על שינוי ברגישות התא לאינסולין, שהינו גורם סיכון ידוע המגביר חלוקת תאים סרטניים. במחקר זה לקחו חלק כ־2,000 משתתפים והוא נערך במכון לרפואה סביבתית שבשטוקהולם שבדיה ובשיתוף בית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון ארצות הברית ומכון קרולינסקה בשטוקהולם שבדיה.

האם בירה טובה לפעילות גופנית?

על־אף שהקשר נראה הפוך ולא מיטיב, מחקר עדכני טוען: שתיית בירה לאחר מאמצים שגרמו לתשישות ולאיבוד נוזלים, שיפרה טוב יותר את מצב הנוזלים בגוף ואף תרמה להתאוששות מהירה יותר - וזאת בהשוואה לשתיית מים.

גם במקרים בהם יכולו הספורטאים לשתות מים בצורה חופשית לפי רצונם לאחר אימון מתיש לעומת שתיה זהה של בירה, קצב התאוששות הגוף לאחר שתיית בירה היה מהיר יותר באופן מובהק. החוקרים טוענים כי נוכחות הסוכר, המלחים והגזים במשקה זרזו את תהליכי ההתאוששות ואפשרו לגוף לחזור מהר יותר למצב נוזלים תקין. אכן, בשורה נהדרת: כל מי שנהנה לשבת ולהירגע עם כוס/בקבוק בירה לאחר אימון אינטסיבי, יכול עכשיו לדעת שהוא מכין את עצמו לקראת האימון הבא.

האם הבירה משמינה?

תלוי כמה שותים! הבירה מכילה בדרך כלל ארבעה עד ששה אחוזים אלכוהול. כל גרם של אלכוהול מכיל שבע קלוריות, כמעט פי  שתיים יותר קלוריות בהשוואה לכמות הקלוריות הנמצאת בחלבון ובפחמימה (מכילים ארבע קלוריות לכל גרם).

המטבוליזים של האלכוהול בגוף, בשל ספיגתו המהירה בקיבה, מגיע ישירות לכבד והסיכויים להיווצרות שומן ממנו גבוהים יחסית. בקבוק/פחית בירה מכילים כ־145 קלוריות ויחסית זו לא כמות גבוהה של קלוריות (בעבור כמות של 330 מ"ל) - כל עוד הכמות ששותים מתונה ומפוזרת לאורך השבוע. ההשפעה המשמינה של הבירה תלויה בכמות ששותים בבת אחת. אם שותים כמות גבוהה, הסיכון להשמנה עולה מאוד וגם הסיכון הבריאותי.

המחקרים מדגישים כי היתרונות הבריאותיים של הבירה מתקבלים, כאשר השתייה מפוזרת לאורך כל השבוע במנות קטנות, ולא בשתייה של כמות גדולה בסופי שבוע. שתייה מרובה נמצאה בקשר מובהק עם השמנה בטנית, ולאו דווקא עם יתרון בריאותי. 

כמה צריך לשתות על מנת שההשפעות יהיו חיוביות?

לפי המחקרים אחרונים, התוצאות המטיבות של שתיית הבירה נמצאו אצל נשים, ששתו בקבוק אחד ביום (330 מ"ל) ולגברים עד שני בקבוקים ביום (כמות של 660 מ"ל). מחקרים אחרים המליצו על בקבוק אחד ביום בעבור שני המינים.

מה שברור מהמחקרים הוא ששתייה מרובה בבת אחת איננה חלק מההמלצה הבריאותית המיטיבה. שתייה רבה בבת אחת גורמת לעודף סוכרים ואלכוהול בגוף, המהווים גורם בעייתי המעודד את אגירת האלכוהול כשומנים ופוגע בבריאות. כמו כל דבר טוב בחיים, החוכמה היא לשתות במידה ולא להגזים גם בעת בילוי במסיבה או בפאב.

בירה בהחלט יכולה להיחשב כמשקה בריא שלא נופל בתרומתו לבריאות כמו יין ותה ירוק המוכרים לנו כבר שנים. נכון, בעבור בירה יש כמה כללי שתייה נכונה, המאפשרים ליהנות מהיתרונות הבריאותיים ולהימנע מהחסרונות, אך אם מסתפקים בבקבוק אחד או שניים מקסימים בערב של שתיה, וגם התדירות היא לא גובהה, הסיכון להשמנה פוחת בצורה ניכרת. זו בהחלט דרך טעימה ומשמחת מאד לשלב את הבירה בתפריט היומי ואף לדעת שאנו מסיעים לגוף לשמור על הבריאות.

לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית.

 יעל דרור היא דיאטנית קלינית ומנהלת פורום תזונת כושר באתר 

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל