פורסם בראשונה: 30.04.2018
עדכון אחרון: 30.04.2018
  • אירה שולמן אירה שולמן

פגישה עם דיאטנית סוכרת

לקריאה נוחה
המזון הוא אחד הגורמים החשובים שמשפיעים על רמת הסוכר, ולכן לדיאטנית יש תפקיד משמעותי בצוות שמלווה את המטופל. מה הדיאטנית תוכל לעשות בשבילך (ומה לא) ומה חשוב להביא לפגישות איתה?
פגישה עם דיאטנית סוכרת

בקיצור

1.

אנשים רבים שאובחנו עם סוכרת חושבים שהם מחויבים לדיאטה נוקשה ולירידה במשקל, ושהגיע הסוף להנאה מאכילה - אבל זה לא נכון בהכרח.

2.

בעזרת הדיאטנית תוכלו לבנות תפריט יומי מותאם להרגלי החיים שלכם לפי האוכל הזמין בבית או בעבודה ובשילוב עם התרופות שאתם נוטלים.

3.

כדי להפוך את המפגש הראשון עם הדיאטנית ליעיל יותר, רשמו בפנקס קטן או בסמארטפון את כל המזונות שהכנסתם לפה בימים שלפני המפגש.

סוכרת היא מחלה מיוחדת במינה. התפתחות הסוכרת ומהלך המחלה תלויים הרבה מאוד בהתנהלות של המטופל ובאורח חייו.

רמות הסוכר בדם משתנות אצל כל אחד ואחת מאתנו בכל רגע ומושפעות מהמון גורמים שאין באפשרותנו לחזות מראש, ביניהם: מתח נפשי, מחלה או כאב, ושינויים באורח החיים (כמו התחלה או הפסקה של פעילות גופנית לתקופה ממושכת).  

אחד הגורמים החשובים המשפיעים על רמות הסוכר הוא המזון. סוג האוכל, הכמות שלו, זמני האכילה - כל אלו הם מרכיב חשוב באיזון הסוכרת. לכן לדיאטנית יש תפקיד משמעותי בצוות שמלווה את המטופל.

אנשים רבים שאובחנו עם סוכרת חושבים שהם מחויבים לדיאטה נוקשה ולירידה במשקל, ושהגיע הסוף להנאה מאכילה - אבל זה לא נכון בהכרח. סוכרת היא מחלה כרונית, לטווח ארוך, ולרוב אין צורך בשינוי קיצוני, אלא בשינויי הרגלים לאכילה בריאה יותר. כדאי לתכנן ולעשות שינויים קטנים בצורה מחושבת וייסודית ולעצב את האכילה כדי שהגוף יוכל לשמור על רמות סוכר ללא קפיצות ותנודות גדולות.

אנשים עם סוכרת יכולים ליהנות ממגוון מאכלים ולשבוע. התהליך ארוך ואישי לחלוטין. כל אחד והסוכרת שלו, כל אחד והשינויים שלו.

הדיאטנית לא תכתיב לכם מה לאכול. זהו לא תפקידה. היא נמצאת שם כדי לעזור לכם ללמוד את הכללים לאכילה נכונה, ולתת לכם כלים לשליטה על רמות הסוכר - אבל ניהול המחלה נמצא בידיים שלכם. 


כדי לאזן את הסוכרת ולמנוע ממנה להזיק לגוף, כדאי ללמוד איך הגוף מגיב לשינויים באורח החיים ובתזונה, ומה אפשר לעשות אם רמות הסוכר יורדות יותר מדי או עולות יותר מדי.

פחמימות הן הרכיב התזונתי שמשפיע הכי הרבה על רמות הסוכר בדם. בפגישות עם הדיאטנית תלמדו על מזונות עשירים בפחמימות ואיך תוכלו להעריך את כמות הפחמימות בצלחת שלכם. תבינו מיהן הפחמימות שמעלות את רמות הסוכר מהר וחזק מדי (משקאות קלים מסוכרים למשל), תלמדו גם מהם השילובים הנכונים ביותר בין רכיבי התזונה ואיך לבנות ארוחה טעימה ומשביעה שלא תעלה את רמות הסוכר יותר מדי. בעזרת הדיאטנית תוכלו לבנות תפריט יומי מותאם להרגלי החיים שלכם לפי האוכל הזמין בבית או בעבודה ובשילוב עם התרופות שאתם נוטלים. המטרה היא שהתפריט יעזור למנוע את התקדמות המחלה ואת הסיבוכים שלה.   

הדרכה חד־פעמית לא מספיקה, יש צורך בליווי צמוד ומתמשך. לפי סל השירותים כל מטופל סוכרת זכאי ל־14 פגישות עם דיאטנית בכל שנה.

אפשר לאזן את רמות הסוכר גם מבלי לרדת במשקל, אבל אם תורידו 10%-5% מהמשקל ההתחלתי (אם יש לכם עודף משקל), המשימה עשויה להיות קלה הרבה יותר. חוץ מזה, יש עוד הרבה יתרונות לירידה במשקל. שיפור בתנועתיות ונשימות טובות יותר הן רק דוגמאות. תהליך ההרזיה צריך להיות איטי והדרגתי (בדרך־כלל כחצי קילו לשבוע). גם כאן לא כדאי למהר: ירידה דרסטית במשקל כמעט תמיד מובילה לעליה מהירה.

להרבה אנשים עם סוכרת יש גם הפרעה בשומני הדם, לכן כדאי לדעת אילו מאכלים יעזרו לשמור על רמת שומנים תקינה. חשוב ללמוד מיהם השומנים הבריאים שמשפרים את פרופיל השומנים בדם (כמו שומן חד־בלתי־רווי שנמצא בשמן זית ובאבוקדו כמו שמן זית) וכמה כדאי לאכול מהם; מאילו שומנים כדאי להימנע, למשל שומן טראנס (שומן של מזונות מתועשים, כמו בצק עלים או פיצות מוכנות מהקפאה).

התפריט המומלץ יהיה עשיר בסיבים תזונתיים ויכלול מזונות כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה ואגוזי מלך, ומקורות חלבוניים עם פחות שומן כמו דגים, מוצרי חלב רזים, עוף והודו. 

כדי להפוך את המפגש הראשון עם הדיאטנית ליעיל יותר, כדאי להכין כמה דברים מראש.

בפנקס קטן או בסמארטפון, רשמו את כל המזונות שנכנסו לכם לפה ב־4-3 הימים שלפני המפגש. הדיאטנית תוכל להתרשם מסדר היום ומהרגלי האכילה שלכם, ואם יהיו תמונות - גם מגודל המנות.

רוב האנשים מגלים דברים מעניינים בעצמם. אנחנו רק חושבים שאנחנו יודעים מה ואיך אנחנו אוכלים, אבל ממחקרים עולה כי 50%-30% מהדברים שהכנסנו לפה ב־6-3 הימים האחרונים נשמטים מהזיכרון. לא כי אנחנו רוצים לעבוד על מישהו. פשוט, אכילה היא פעולה שגרתית מדי ונעשית לעיתים בין לבין מבלי שאנחנו שמים לב.

בימים של רישום המזון כדאי לעשות גם מדידות סוכר. הביאו את רישומי המעקב למפגש כדי שתוכלו להבין את הקשר בין האוכל שלכם לרמות הסוכר בדם.

אילו מדידות לעשות?
• סוכר בצום - כלומר, מיד אחרי שהתעוררנו.
• סוכר לפני כל ארוחה ושעתיים אחריה - מדידות שיאפשרו ללמוד בכמה ארוחה ספציפית מעלה את רמת הסוכר. הדיאטנית תוכל להעריך את כמות הפחמימות הרצויה בארוחה ולתת חלופות מתאימות.
• סוכר לפני השינה.

לא צריך לבצע את כל המדידות בכול יום. אפשר להסתפק ב־3-2 מדידות ליום. לדוגמה, ביום הראשון למדוד סוכר בצום ושעתיים אחרי ארוחת הבוקר. למחרת למדוד ממש לפני ארוחת הצהריים ושעתיים לאחריה. ביום הבא - בצום, לפני ארוחת הערב ושעתיים אחריה.

תוך מספר ימים תתקבל תמונת מצב מקיפה שתאפשר לדיאטנית להבין כדאי לשנות ולתת לכם המלצות מדויקות.


• סוכרת היא מחלה שניתן לאזן - האיזון בידיים שלך!
• למזון יש השפעה גדולה על רמות הסוכר ועל איזון הסוכרת.
• ידע זה כוח: אם תדעו אילו מזונות שמעלים את רמות הסוכר ואילו לא (ויש כאלו!) תוכלו להשיג שליטה ברמות הסוכר שלכם.
• חשוב לדבר על מדידות הסוכר: מתי כדאי למדוד ואיך מודדים?
• חשוב לדעת מהן רמות הסוכר הרצויות בצום, אחרי ארוחות ולפני השינה. את היעדים יגדיר בדרך כלל רופא בתיאום עם הצוות המטפל. 
• כדאי לשאול את הדיאטנית כבר בהתחלה מה לעשות כשרמת הסוכר נמוכה מדי (בדרך־כלל מתחת לרמה של 70 מ"ג - מצב שמכונה היפוגליקמיה) עקב השפעה של תרופות.
• חשוב להגיע למפגש עם הדיאטנית עם תוצאות בדיקות דם עדכניות.
• מומלץ בחום להגיע עם הרבה סבלנות ומוכנות לתהליך למידה ארוך. הסוכרת היא לתמיד ואתם צריכים ללמוד לנהל אותה, כדי שהיא לא תנהל אתכם.

אירה שולמן היא דיאטנית קלינית בכללית - מומחית בטיפול בסוכרת ובמחלות כליה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

​סדנת אורח חיים בריא - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל