פורסם בראשונה: 10.12.2015
עדכון אחרון: 10.12.2015

מחקר חדש: בשר אדום מגביר סיכון לשבץ

לקריאה נוחה
מנתונים שנאספו מ־11 אלף איש במהלך שני עשורים עולה כי מי שאוכל הרבה בשר אדום נמצא בסיכון מוגבר של 41% ללקות בשבץ מוחי. אז מה לעשות, להפסיק לאכול בשר אדום? איך יכול להיות שחלבון גורם לכל כך הרבה נזק? גם ביצים מסוכנות? לתזונאית המומחית שלנו יש תשובות
שירותי בריאות כללית עושים סדר במחקר על הבשר

בקיצור

1.

לפי המחקר אכילה מרובה של חלבון מן החי מגבירה את הסיכון לשבץ. החלבונים שגורמים לכך הם בשר אדום וחלבון ממקור מעובד.

2.

המחקר מתבסס על שאלונים ועל התבוננות ולא על בדיקות רפואיות. יכול להיות שהמשתתפים עושים דברים נוספים שמגדילים את הסיכון, חוץ מהמזון.

3.

התזונאית שלנו ממליצה לא לוותר לגמרי על בשר אדום, אבל להמעיט בצריכה שלו, לאכול את החלקים הרזים יותר ולהוסיף ירקות וסיבים.

​אחרי המסקנות של ארגון הבריאות העולמי על כך שבשר מעובד מגביר את הסיכון לחלות בסרטן, מגיעה בשורה רעה נוספת לקרניבורים. אכילת בשר אדום בכמות גדולה מעלה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי ב־41%.

הממצאים עולים מתוך ניתוח נתונים שערך ד"ר ברנהלד הרינג מהמרכז לחקר כשל לבבי באוניברסיטת וורצבורג בגרמניה - נתונים שנאספו מ־11 אלף איש ואישה בגיל העמידה.

איסוף המידע נמשך קרוב ל־23 שנים - מ־1987 ועד 2011 - במהלכן עקבו אחרי התזונה ואחרי מצבם הבריאותי של חצי מהמשתתפים.

המשתתפים, תושבי ארצות הברית בני 45 עד 64, חולקו לחמש קבוצות, לפי כמות צריכת החלבון שלהם ולפי מקור החלבון.

בקבוצה שצרכה הכי פחות חלבון אכל כל משתתף  בממוצע 49 גרם של חלבון ביום, שהם פחות מ־13% מהצריכה הקלורית היומית. בקבוצה שצרכה הכי הרבה חלבון עמד הממוצע על 93 גרם חלבון ביום, שהם 23% מסך הצריכה היומית. כדאי לדעת ששתי הקבוצות נמצאות בטווח התקין של צריכת חלבון יומית.

הם מילאו שאלוני תזונה, וכן נבדק מי מהם עברו שבץ במשך כל הזמן שהיו במעקב. 699 מתוכם עברו שבץ, ואלה שצרכו הכי הרבה בשר אדום היו בסיכון גבוה ב־47% לשבץ מוחי איסכמי בהשוואה לאלה שצרכו הכי פחות ממנו. הכוונה לשבץ המוחי הנפוץ ביותר שנגרם מקריש דם שחוסם את הגעת החמצן לכלי הדם במוח. 

​ואם שבץ מוחי לא מספיק...

יש קשר בין אכילת בשר לסרטן

 

אילו מקורות חלבון מעלים את הסיכון לשבץ לפי המחקר?

אכילה מרובה של חלבון ממקור מעובד כמו נקניקיות, בשר מיובש ובייקון מעלה את הסיכון לשבץ ב־24%.

אכילה מרובה של חלבון מבשר אדום מעלה את הסיכון לשבץ ב־41%.

האחוזים האלו עולים אם מתייחסים לגברים בלבד. בניתוח נתונים כזה גברים שצורכים הכי הרבה חלבון מבשר אדום נמצאים בסיכון לשבץ שהוא גדול ב־62% מאשר גברים שאוכלים ממנו הכי פחות.

דיווחו שהמחקר מדבר גם על אכילת ביצים!

נכון, אבל חשוב לדעת שהתוצאות בנוגע לאכילת ביצים היו לא מובהקות ונבדקו על קבוצה קטנה למדיי של אנשים. לכן במחקר עצמו צוין שאכילת ביצים ראויה למחקר נוסף. התוצאות כאן לא יכולות להוביל למסקנות לכאן או לכאן.

זה לא אומר שכדאי לכם להתחיל לאכול רק חביתות ומקושקשות כל היום, אבל גם לא להימנע. 

מה בנוגע לחלבונים ממקורות אחרים?

מהמחקר עולה כי חלבון שמקורו בעוף, במאכלי ים או בקטניות, באגוזים וכו' אינו מקושר להגברת הסיכון, והוא בטוח יותר לצריכה.

זו לא הפעם הראשונה שצריכה גבוהה של חלבונים מבשר אדום מקושרת לבעיות בריאות בכלל ולשבץ מוחי בפרט. החידוש, במידה מסוימת, במחקר הזה הוא הצבעה על קשר מובהק בין בשר ספציפי לסיכונים ספציפיים.

תמי אדיב, תזונאית קלינית מומחית בכללית, מסבירה למה בשר אדום נמצא על הכוונת כבר זמן מה: "יש בו יותר כולסטרול ושומנים רוויים. שומן רווי שמגיע מהמזון הוא גורם מרכזי לטרשת עורקים, שמגבירה את הסיכון לקרישי דם שמביאים איתם את השבץ. הכולסטרול מהמזון לבדו הוא לא גורם מאוד משמעותי בהעלאת רמות הכולסטרול בגוף, אבל הוא (ה־LDL) מתחמצן מהר, ולכן כן מגדיל את הנזק".

​חושבים לאכול רק עוף מעכשיו?

תקראו את זה קודם

 

 

מה הכוונה כשאומרים שכולסטרול מתחמצן?

"התחמצנות היא הרס של המולקולה. כשהיא נהרסת היא שוקעת בכלי הדם, ולכן מתחילה לחסום אותו. בהתחלה כלי הדם הופכים לנוקשים יותר ולא מתכווצים היטב, ובהמשך, ככל שהתהליך נמשך, עובי הדופן שלהם עולה, ואז לקריש דם יש סיכוי גדול יותר לסתום את המעבר".

היא מוסיפה שיש עוד מרכיבים בבשר אדום שמעלים את הסיכון לחסימת כלי דם: "סוג הברזל שיש בו, HEM, מצד אחד נספג היטב בגוף, אבל מצד אחר מעודד תהליכי חמצון בגוף, כולל של הכולסטרול. הוא גם מכיל כמויות גדולות של מלח, בעיקר בבשר כשר - והמלח הוא שחקן משמעותי במגרש הטרשת. הוא משתתף בתהליך הדלקתי בדופן התא ומעלה את לחץ הדם".

האם המחקר מביא איתו בשורות גדולות?

"זה לא חידוש גדול מבחינתי, הקשר בין בשר בקר ומחלות לב וכלי דם, ובהם שבץ מוחי, ידוע ומוכר זה שנים. העניין והרעש התקשורתי שהמחקר מעורר קיימים כי זה מחקר עם הרבה משתתפים שנמשך שנים רבות, מה שמשפר את רמת ההוכחה שלו".

אז עד כמה אפשר לסמוך על הנתונים במחקר?

"מחקרים שבודקים הרגלי תזונה ואורח חיים מראים לעיתים קרובות שאכילת בשר בקר מקושרת למשקל גבוה יותר, ללחץ דם גבוה יותר ואפילו לדרגות פעילות גופנית נמוכה יותר. זה לא אומר שכל מי שאוכל בקר הוא שמן, לא פעיל ועם לחץ דם גבוה. אבל לעיתים קרובות מוצאים קשר כזה.

"גם המחקר הזה לא מראה על קשר ישיר בין אכילת בשר להופעת שבץ - הוא כן מראה שאוכלי בקר סובלים יותר משבץ. בתזונה קשה מאוד להוכיח קשר ישיר בין מאכלים למצב בריאותי - בעיקר כי אי־אפשר לבודד השפעה של צריכת מאכל אחד מתוך המגוון העצום שאנחנו אוכלים".

כדי לחזק את דבריה של אדיב, חשוב לדעת שהמחקר מסתמך על מידע שמסרו הנבדקים בשתי נקודות זמן בלבד ועל תצפית.

החוקרים עצמם הכירו בכך שהוא לא כולל התייחסות לשינויים בהרגלי התזונה שלהם לאורך השנים. אין בו מסקנות אם שינויים כאלה לטובה יכולים לסייע להפחתת הסיכון ללקות בשבץ, ואין בו מידע אם לאנשים שאוכלים הרבה בשר אדום יש נטייה למנהגים לא בריאים נוספים.

​איך זה להיות טבעוני בעיר הגדולה?

לכל הפוסטים של הבלוג טבעוני מחמד. מי אמר שחסה זה באסה?
טבעוני מחמד

האם להפסיק לאכול בשר אדום?

"אי אפשר עדיין לומר דבר כזה. בשר בקר עדיין מכיל כמויות גדולות של ויטמין B12, אבץ וחלבונים מלאים. יש לו גם ערך תזונתי חיובי, למרות כל הכתרים השליליים שנקשרו לו. ההמלצה שלי היא להמעיט באכילה שלו, בגלל הקשר שנמצא לשבץ ובגלל הסיכון המוגבר לחלות בסרטן.

"אם אתם אוהבים בשר בקר - בחרו בנתחים הרזים יותר, הורידו את השומן הגלוי ודאגו לאזן את הארוחה שלכם בשפע של סיבים ונוגדי חמצון שיגיעו מירקות ומדגנים מלאים.

"עוד משהו שאפשר לעשות הוא להחליף, כשאפשר, את השומן הרווי בארוחות בשומן בלתי רווי כמו אבוקדו, שעוזר להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם". 

תמי אדיב היא תזונאית קלינית בכללית, מתמחה בסוכרת, בהשמנה, בניתוחים בריאטריים ובטבעונות.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל