פורסם בראשונה: 22.04.2012
עדכון אחרון: 29.04.2012
  • יעל דרור יעל דרור

על האש: כתבה עם בשר

לקריאה נוחה
יום העצמאות והמנגל הוא סיבה טובה להפנות תשומת לב לבשר. למה יצא לו שם רע (ולא רק אצל צמחונים)? במה הוא דווקא משובח? איזה סוג להעדיף - וכמה לטרוף? רגע לפני הפשיטה על הקצבייה, זה מה שכדאי לקחת
בשר על האש

מה יותר ישראלי מלנפנף בפארק (או בחצר, או על אי תנועה), להעמיס בפיתה ולהוסיף קצת חומוס וחמוצים? לפני שמסתערים על הקצבייה ועל המנגל, או לחלופין - מתנזרים מבשר לחלוטין (ולא מסיבות של אהבת החי), הנה כמה דברים שכדאי לדעת, לשנן ולזכור. בתאבון!   

למה זה טוב, למה זה לא

היתרון התזונתי הבולט ביותר בבשר הוא כמות החלבון הגבוהה.סוג החלבון שבבשר נחשב איכותי וטוב לניצול - ספיגתו בגוף יעילה. למה? בעיקר הודות לכמות היפה של חומצות אמינו חיוניות, שהגוף שלנו לא יודע לייצר וחייב לקבל מהמזון.

ב-100 גרם בשר מבושל, למשל, יש 30-25 גרם חלבון, המהווים 50-40 אחוזים מכמות החלבון היומית המומלצת.

בשר גם מהווה מקור חשוב של ויטמינים ומינרלים כמו B12, אבץ וברזל. מבחינה זו נהוג לתת מקום של כבוד לבשרים ה"אדומים" - בשר בקר או הודו, וכן לכבד ולאיברים פנימיים.

אבל, אליה וקוץ בה (תרתי משמע): חלק מהבשרים מכילים אחוזים גבוהים של שומן, כולל שומן רווי המעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם (בריאות הלב). מסיבה זו יצא לבשר שם רע, ורבים נמנעים ממנו מסיבות בריאותיות.

 איזה בשר להעדיף?

את רוב היתרונות התזונתיים של הבשר ניתן לקבל כאשר בוחרים לאכול חלקים מסוימים, שמכילים אחוזי שומן נמוכים. כמות החלבון נשארת גבוהה, וכך גם הוויטמינים והמינרלים. לדוגמה: חזה עוף, הודו אדום, פילה בקר, פילה סינטה, אווזית, שייטל, שוקיים של עוף וכתף בקר.

החלקים הפחות בריאים הם העור של העוף, השומן הלבן שאנו פוגשים בסטייק/רוסטביף, השומן שבמוח העצם והשומן הצמוד לעצמות בחלק מסוגי הבשרים (למשל כשאוכלים צלעות).

מומלץ להפחית באכילה של נקניקיות, קבב, המבורגר ושאר בשרים מעובדים, שעלולים להתווסף להם שומנים לא בריאים.

כמה מנות בשר לצרוך ביום?

לא כל יום הוא יום העצמאות, ולכן חשוב לדעת כמה בשר לשלב בתפריט היומי, במיוחד אם אתם עוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית.

ככלל, ההמלצה היא לשלב מנה בשרית אחת ביום. אם אתם בעומס אימונים גבוה, ניתן לצרוך בחלק מהימים שתי מנות בשר. עם זאת, במסגרת תפריט לירידה במשקל, חשוב להקפיד על מנה אחת בלבד בכמות המשתלבת נכון בתפריט האישי, ולבחור את סוגי הבשרים הרזים.

כמה בשר יש במנת בשר?

הכמות המומלצת של מנה בשרית בתפריט, שיכולה להשתלב בכל דיאטה, היא 150 גרם אחרי בישול. נכון, חלקנו רגילים לאכול כמות גדולה בהרבה, אבל זהירות: בכמות חלבון גבוהה, העודפים עלולים להפוך לשומן.

לכן, גם אם אתם רגילים ליותר, נסו ליצור ארוחות שהמנה הבשרית בהן תהיה עד 200 גרם בממוצע. את הסטייק הגדול השאירו לאירועים מיוחדים...

כמה בקר בשבוע?

למי שסובל מערכי כולסטרול גבוהים או מבעיה של חומצה אורית גבוהה בדם, מומלץ להפחית את כמות הבקר בתפריט: עד פעם אחת בשבוע, וגם אז לבחור את החלקים הרזים ולא להגזים בכמות - 150-100 גרם.

אם אתם עוסקים הרבה בספורט, ובמיוחד אם ערכי הברזל או ה־B12 בדם נמוכים, מומלץ לשלב לפחות 4-3 פעמים בשבוע בשר בקר במסגרת הארוחות.

עבור שאר האוכלוסייה, שלא סובלת מבעיה בריאותית וגם לא עוסקת בספורט בצורה אינטנסיבית, מומלץ לשלב בתפריט השבועי ארוחה עד שתיים של בשר בקר.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית. היא האשה שעומדת מאחורי ערוץ תזונת כושר והיא גם מנהלת-משותפת של הפורום עושים שריר ב"20 פלוס"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל