פורסם בראשונה: 30.11.2006
עדכון אחרון: 05.11.2015

אומגה 3 ודגים

לקריאה נוחה
דגים הם בריאות, בעיקר אם הם שמנים ועשירים בשני סוגים של חומצות שומן אומגה 3. כדאי לאכול לפחות שתי מנות בשבוע כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם
אומגה 3 - שירותי בריאות כללית

בקיצור

1.

איגוד הלב האמריקאי קבע שחומצות שומן אומגה 3, המצויות בדגי ים החיים במים עמוקים, מועילות ללב של בריאים ושל חולי לב.

2.

לעומת זאת ממחקרים חדשים עולה שאומגה 3 לא מפחיתה את הסיכון להתקף לב, לאירוע מוחי או למוות מוקדם.

3.

אז מה לעשות? ההמלצה כרגע היא לצאת מתוך הנחה שאומגה 3 מועילה ללב ולהמשיך לצרוך אותה באופן מוגבר.

רוצים לשמור על בריאות הלב שלכם? הכלל הראשון שכדאי לכם לאמץ הוא אכילת דגים - והרבה - שמקורם במי ים עמוקים. ובשונה מכל דבר אחר בחיים: במקרה הזה עדיף לבחור את האופציה השמנה.

איגוד הלב האמריקאי קבע שחומצות שומן אומגה 3 מועילות ללב לאנשים בריאים, לאנשים שמצויים בסיכון גבוה לחלות במחלות לב וכלי דם וגם לאנשים שכבר סובלים ממחלות כאלה. ממחקרים שונים עולה שחומצות השומן מסוג אומגה 3 מומלצות מאוד לאנשים שסובלים ממחלות לב וכלי דם כיוון שהן מפחיתות את הסיכון לאירועים נוספים. מחקרים בהיקף נרחב העלו שאומגה 3 עשויה להועיל לאנשים שמצויים בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית.

כמה דגים מומלץ לאכול בשבוע?

מומלץ לאכול בעיקר דגים שמנים לפחות פעמיים בשבוע, אך לא יותר מארבע מנות בשבוע למבוגר ושתי מנות בשבוע לילדים, לנשים הרות או למניקות - משום שהדגים עלולים להכיל כמויות רעילות של כספית ודיוקסין. מדובר בדגים כמו מקרל, טרוטה, הרינג, סרדינים, טונה וסלמון.

הדגים האלה הם מקור טוב לחלבונים ולא מכילים כמות גבוהה של שומן רווי, וזאת בניגוד לבשרים שומניים. הדגים האלה גם עשירים בשני סוגים של חומצות שומן אומגה 3: Eicosapentaenoic Acid ו־Docosahexaenoic Acid, ובקיצור: EPA ו־DHA.

המומחים באיגוד הלב האמריקאי ממליצים לאכול גם טופו וסוגים אחרים של פולי סויה, קנולה, אגוזים וזרעי פשתן. מדובר במזונות המכילים חומצת שומן אלפא־לינולנית שיכולה להפוך לחומצת שומן אומגה 3 בגוף. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים כדי לבדוק אם קיים קשר סיבה ותוצאה בין חומצה אלפא־לינולנית למחלת לב.

לכמה אומגה 3 זקוק הגוף שלי?

ממחקרים שונים עולה כי תוספי אומגה 3 עשויים להפחית את התמותה ואת התחלואה ממחלות לב וכלי דם (התקף לב ואירוע מוחי). הם גם יכולים להאט את התקדמותה של טרשת עורקים בחולים שסובלים ממחלת לב כלילית. עם זאת דרושים מחקרים נוספים כדי לאשר ולהגדיר טוב יותר את היתרונות במתן אומגה 3 למניעת המחלות האלה.

המינון האופטימלי לא ממש ברור. ממצאים ממחקרים שונים מצביעים על מינון של 0.5 עד 1.8 גרם ביום (מדגים שמנים או מתוספי תזונה) ומינון של 1.5 עד 3 גרם ביום של חומצת אלפא־לינולנית. ההמלצה לאנשים

ללא מחלת לב היא לצרוך מגוון דגים (עם עדיפות לדגים שמנים) לפחות פעמיים בשבוע ומזונות עתירים בחומצת אלפא־לינולנית (זרעי פשתן, קנולה ושמן סויה).

לאנשים שסובלים ממחלת לב ידועה ההמלצה היא לצרוך כ־1 גרם של EPA+DHA ביום, עם עדיפות לדגים שמנים. ניתן לשקול תוספת EPA+DHA בצורת כמוסות. מקרים שבהם יש מקום להורדת רמות הטריגליצרידים בדם, ההמלצה היא לצרוך שניים עד ארבעה גרם של EPA+DHA ביום בצורת כמוסות. מטופלים שנוטלים יותר משלושה גרם בצורת כמוסות צריכים לעשות זאת במסגרת מעקב רפואי. צריכה מוגברת עלולה לגרום לדימום מוגבר אצל חלק מהאנשים.

עדיין לא בטוחים שאומגה 3 טובה ללב שלכם?

מחקר שפורסם בינואר 2007 קבע שרמות נמוכות של אומגה 3 הן גורם סיכון בלתי תלוי ל־ACS (סינדרום קורונרי חד) בקרב צעירים. הביטוי הבולט ל־ACS הוא תעוקת חזה.

החוקרים ניתחו את הרכב חומצות השומן בדם של 94 אנשים שסבלו מסינדרום קורונרי חד ואצל 94 אנשים נוספים ששימשו קבוצת ביקורת והותאמו אליהם על פי גיל, מין וגזע. הגיל הממוצע היה 47. החוקרים בחרו את המטופלים הצעירים ביותר מתוך 1,000 מטופלים כדי לחקור את התרומה הפוטנציאלית של חומצות שומן לסיכון לסינדרום קורונרי חד אצל מי שמחלתם התחילה בגיל צעיר.

תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת האמריקאי לרפואת לב. לדברי החוקרים, תכולה נמוכה של אומגה 3 בדם היא סמן לסיכון ל־ACS. עוד נטען כי אומגה 3 היא גורם מגן מפני מחלות לב, והעדות לכך חזקה יותר מההוכחה ששומן טרנס בדם הוא גורם מזיק.

אז אומגה 3 תגן בוודאות על הלב שלי?

עדיין אי־אפשר לתת תשובה חד־משמעית לשאלה הזאת. ממחקר שפורסם בספטמבר 2012 עולה שאומגה 3 לא מפחיתה את הסיכון להתקף לב, לאירוע מוחי או למוות מוקדם.

המחקר, שפורסם בכתב העת של ההסתדרות הרפואית האמריקאית JAMA, בחן את תוצאותיהם של 20 מחקרים קודמים (החל מ־1989) שכללו 68.6 אלף נבדקים.

עם זאת, אף שהחוקרים טוענים שהממצאים שלהם לא מצדיקים את השימוש באומגה 3 למניעת מחלות לב וכלי הדם, אין לשנות לעת עתה את הגישה הנוכחית של עולם הרפואה בנושא.

ד"ר אריה גולדשמיד הוא לשעבר מנהל מחלקת פרמקולוגיה של שירותי בריאות כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

הנחות משמעותיות לתרופות מרשם ולתרופות ללא מרשם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל