חיפוש

dsdsdsd
תסמונת השחלות הפוליציסטיות: הנחיות תזונה

תסמונת השחלות הפוליציסטיות: הנחיות תזונה

מהם המזונות שיכולים לעזור בהתמודדות עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות? האם לחם מלא, פירות וירקות יכולים לשפר את המצב? דיאטנית בכירה מגישה לכם המלצות

לירון אופק דוד, אילנית קורן, דפנה זיו־בוסאני

מהי תסמונת השחלות הפוליציסטיות?

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (Polycystic Ovary Syndrome ובקיצור: PCOS) מתבטאת בהופעה של ציסטות מרובות בשחלות בשל אי־סדירות הורמונלית והפרשת־יתר של הורמוני מין. התסמונת נפוצה מאוד בקרב נשים בגיל הפוריות.

הטיפול התרופתי

כשמדובר בנשים מבוגרות בעלות BMI שגדול מ־25 נשקלת בדרך כלל האפשרות לתת להן תוספת של מטפורמין כדי להפחית את התנגודת שלהן לאינסולין ולסייע להן להפחית ממשקלן. יש לשים לב שלמטפורמין יכולות להיות תופעות לוואי במערכת העיכול והשפעה על כמות הוויטמין B12 בדם.

הטיפול התזונתי

1. ירידה במשקל. ירידה במשקל בשיעור של  5% עד 10% ׁ- אם קיים עודף משקל - יכולה לשפר משמעותית את התפקוד ההורמונלי והמטבולי. בכל מקרה, שינוי אורח החיים - הקפדה על תזונה מאוזנת ועל פעילות גופנית - הוא טיפול יעיל בתסמונת.

2. הרכב התזונה. ממחקרים עולה שלתזונה ים תיכונית, הכוללת ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, דגים ועופות, אגוזים וזרעים, מוצרי חלב ושמן זית, יש תועלת במצבים של תנגודת לאינסולין ולכן היא מומלצת. כמו כן מומלצות תזונה דלת פחמימות, תזונה צמחונית מאוזנת או תזונה טבעונית מאוזנת. את התזונה יש להתאים באופן אישי בהתאם להעדפות, לסדר היום וכדומה.

מומלץ לשלב בתפריט מזונות על פי הטבלה שלהלן:

קבוצת המזון​

מומלץ לאכול​

מומלץ לוותר

פחמימות

מוצרי מאפה ולחמים מקמח מלא, פסטה או נודלס המיוצרים מחיטה מלאה או מקמח עדשים או מקמח קטניות (כמו שעועית), בטטות.

מוצרי מאפה מקמח לבן, כל מה שעשוי מקמח לבן כמו מאפים, לחמים, רטבים שמעובים באמצעות קמח, דגני בוקר שאינם על בסיס קמח מלא, פסטה שאינה מחיטה מלאה, נודלס, תפוחי אדמה.

חלבונים

דגים (בעיקר סלמון וסרדינים), טופו, ביצים, מוצרי חלב דלי שומן, עוף, קטניות. בשר בקר אינו מומלץ, אך פעם בשבוע ניתן לשלב אותו בתפריט.

בשר אדום, בשר מעובד מכל סוג שהוא.

פחמימות פשוטות

מומלץ להימנע מכל הפחמימות הפשוטות.​

סוכר פשוט (לבן או חום, סוכרוז, פרוקטוז, סירופ פרוקטוז), דבש, גלידות, שוקולד, ממתקים, משקאות קלים ממותקים.

שמנים ושומנים

שמן זית, זיתים, טחינה, אבוקדו, שקדים, אגוזים.

מרגרינה, חמאה, מזונות מטוגנים ועתירי שומן.

ירקות

יש להרבות בצריכתם, רצוי עם הקליפה כדי להעלות את כמות הסיבים בתפריט. מומלצים במיוחד ירקות המכילים פרוגסטרון טבעי ורכיבים נוגדי דלקת כמו דלעת, עגבניות, קייל, תרד, ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים, ירקות עליים ירוקים (כמו חסה ונבטים), פלפלים ירוקים ואדומים.

פירות

יש לצרוך עם הקליפה עד 3 מנות ביום. מנה היא שוות ערך לפרי בגודל בינוני. מומלצים במיוחד תותים ופירות יער. מנה של תותים או של פירות יער היא שוות ערך לכוס מלאה בפרי.

 
תזונה לשחלות פוליציסטיות - המלצות כלליות
1. מומלץ שלא לאכול פחמימות לבדן, אלא עדיף לשלב אותן עם חלבונים או עם שומן ולפזרן על פני כל היום ולא לצרוך אותן בארוחה אחת.

2. כדאי להרבות בצריכה של סיבים תזונתיים - 30 עד 35 גרם ביום. במקרים של עצירוּת ניתן להיעזר בתכשירי סיבים שמשוּוקים ברשתות הפארם.

3. חשוב להגביל צריכה של שומנים רוויים, להימנע מצריכת שומן טרנס ולהעדיף שומנים חד ורב בלתי רוויים כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו, אגוזים, שקדים וזרעים (למשל זרעי חמניות וזרעי דלעת).

4. מומלץ להקפיד על שתייה מרובה ולא ממותקת כמו מים ותה צמחים.

5. יש להקפיד על צריכה נאותה של ויטמינים ושל מינרלים כמו סידן (1,000 עד 1,200 מיליגרם ביום), חומצה פולית (400 מיקרוגרם), B12 (לפי הממצאים בבדיקות הדם ובעיקר אם נוטלים מטפורמין), ויטמין D (כמקובל באוכלוסייה הכללית או לפי בדיקות דם).

6. מומלץ להתמיד בפעילות גופנית. אם מדובר בפעילות מתונה, יש להקדיש לה לפחות 250 דקות בשבוע; אם מדובר בפעילות עצימה, יש להקדיש לה לפחות 150 דקות בשבוע. ניתן לשלב באימון אחד פעילות עצימה ופעילות מתונה. רצוי לעסוק בפעילות אירובית 4 פעמים בשבוע לפחות, ואילו אימוני התנגדות וכוח (משקולות, גומיות וכדומה) מומלץ לעשות לפחות פעמיים בשבוע (בימים שאינם עוקבים).

7. הטיפול התזונתי נחשב לקו טיפול ראשון, אך נשים ללא עודף משקל אינן מפיקות בדרך כלל תועלת משמעותית מירידה נוספת במשקל. עם זאת, ממחקרים עולה שהקפדה על ארוחת בוקר יחסית גדולה לצד ארוחת צהריים מתונה וארוחת ערב צנועה משפרת מדדים אצל נשים בעלות משקל גוף תקין הלוקות בתסמונת השחלות הפוליציסטיות.

לירון אופק דוד היא מנהלת היחידה לתזונה במחוז הדרום ומנהלת השירות המקצועי לתזונה און־ליין ול־DayTwo

אילנית קורן היא דיאטנית קלינית במחוז חיפה והגליל המערבי

דפנה זיו־בוסאני היא דיאטנית קלינית, סגנית מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במרכז הרפואי שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לכם על כללית...

רוצים לשמוע טיפה?

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שים לב שאתה מספק בטופס זה מידע אישי ורגיש