• דנה מוקד-אשל דנה מוקד-אשל

דמיון מודרך: לנסוע בראש למקום הרבה יותר טוב

לקריאה נוחה
מדיטציה בדמיון מודרך היא לא מסע פשוט, אבל היא דרך נפלאה להתמקד, ולהחליף את היומיום הסביר ביומיום נפלא.
​​

אהלן אורית, מה שלומך?

נפלא, ומה שלומך?​

לא יודעת אם הייתי מגדירה את זה נפלא, אבל בסדר, סביר.

אני בטוחה שאם ננתח את היום שלי מול היום שלך, או אפילו את החיים שלי מול החיים שלך בצורה אובייקטיבית, נגלה שלך יש הרבה דברים חיוביים שלי אין, ובכל זאת אני מרגישה נפלא - ואת מרגישה סביר.​

מה אני אעשה... כזאת אני. אני צריכה להשיג את כל מה שאני חושבת שאני רוצה, כדי להרגיש נפלא. עד אז, המצב סביר.

היית רוצה לקחת את הסביר הזה ולהפוך אותו לנפלא?​

מה זה דמיון מודרך?

מחשבה יוצרת מציאות? ועוד איך. תתפלאו

הרעיון שעומד מאחורי דמיון מודרך הוא, שכל מחשבה שאנחנו יוצרים בדמיון שלנו, היא המציאות שאנחנו יוצרים לעצמנו. 

כלומר, אם נחליט שלא טוב לנו – לא יהיה לנו טוב. אם נחליט שכלום לא הולך לנו – באמת ניתקע. אם נחליט שאנחנו חולים - באמת נחלה. כוחן של המחשבות שלנו הוא גדול. לכן, אם נצליח לאמן אותן ולכוון אותן כדי להשיג מטרות שאותן אנו רוצים להשיג – כמו אהבה חדשה או קריירה מצליחה – אנחנו בדרך הנכונה. הדרך להחזיר שליטה בחיינו עוברת בכך שנצליח לשלוט במחשבותינו.​

מתי משתמשים בדמיון מודרך?

המטרה של שימוש בדמיון מודרך לצורך שינוי בחיים היא פופולרית. כמו גם לצורך התמודדות עם חרדות, מתחים, כעסים.

מטרתן של סדנאות דמיון מודרך היא להגיע לאיזון נפשי, לקידום בכל תחומי החיים ולחשיבה חיובית.

כדי לברר מתי נפתחת סדנת דמיון מודרך במסגרת סדנאות דמיון מודרך המתקיימות בכללית צרו קשר עם בית דרך חיים.

ברור, אבל אלא אם כן אזכה בלוטו, אני לא רואה איך זה יכול לקרות בזמן הקרוב.

חכי. מהי מדיטציה בכלל, את יודעת?​

כן, מדיטציה זה כשיושבים ישיבה מזרחית בגב זקוף, עוצמים עיניים, נושמים עמוק ומתחילים לזמזם אוממממ....

לא, זאת לא המהות של מדיטציה, זאת רק דרך אחת לתרגל אותה. מדיטציה היא דרך. כלומר: התבוננות קצת שונה על עצמי ועל החיים, ממקום שהוא פחות שיפוטי ויותר פרופורציונלי.​

כן... (המראיינת זוקפת אוזניים).

במדיטציה את פוגשת את ה"אני הגבוה" שלך, את ה"אני הפנימי" שלך. אני קוראת לזה "הילדה שבך". זה נועד כדי להביא אותנו למצב של איזון במקום שבו אנחנו נמצאים ובמסגרת המגבלות שלנו.

פור אקזמפל...

פור אקזמפל, נניח שאת עורכת דין.​

אני לא, אבל יש לי חברה...

טוב, אז נניח שאת החברה שלך ואת עורכת דין. את שונאת את העבודה שלך. את משתגעת כל רגע שאת שם ומתה כל יום שכבר יהיה חמש שתוכלי לברוח.​

סיטואציה מוכרת...

או.קיי. היית נורא רוצה להיכנס למשרד של הבוס שלך, לשפוך לו על הראש בחינניות את הקפה ההפוך, להפוך עליו את השולחן ולהגיד לו שאת מתפטרת. אבל את לא יכולה, כי יש לך שכר לימוד, ושכר דירה ותשלומים על הווספה, המקרר והשד יודע מה עוד.

שלא לדבר על שכר טרחה לעו"ד שייצג אותי אחרי שהבוס שלי יתבע אותי על נזקים.

חכי. עכשיו עם המצב הנתון והעגום שתיארנו את צריכה להתמודד ואת רוצה למצוא משהו להיאחז בו....​

כאילו דה...

או.קיי. אז במדיטציה את לומדת להירגע, לנתק את עצמך מהסיטואציה ולראות את התמונה הגדולה, הכוללת.​

כלומר?

נכון שאת שונאת את הבוס שלך ולשבת ולתייק פסקי דין זה לא בדיוק הג'וב של החיים שלך, אבל!

יכול להיות שמדי פעם את נתקלת באיזה שהוא סעיף מעניין שמצליח לרתק אותך וללמד אותך משהו חדש. ויכול להיות שבתוך כל הניירת הזאת, את נתקלת לפעמים במשהו שמעורר בך השראה. דברים קטנים, רגעי אושר קטנים שאת לא מזהה כשאת בתוך כל השגרה והבאסה.

אני מבקשת ממי שבאים אלי להיזכר ברגע שבו הרגישו מלאי שמחת חיים. אירוע שבו חיו את הרגע ולא חשבו על כל ה"מסביבים". רגע אחד שהיה נטול דאגות, פשרות ואילוצים. רגע של אושר.​

רגע, אני מנסה להיזכר ברגע כזה, רגע. מנסה... מנסה... מנסה... היי, זה קשה!

את לא תאמיני כמה שזה קשה.

לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ בכללית רפואה משלימה לחץ/י כאן>>

​באמת?

כן. יש אנשים שאומרים לי שהם לא מצליחים להיזכר בשום רגע כזה. אז התרגיל הוא למצוא רגע קטן כזה של אושר כל יום. ממש לחפש, לזהות, לאתר ואז להישאר ברגע הזה כמה דקות. להכיר בשמחה, לזהות את היופי, לתת למשהו, קטן וטריוויאלי ככל שיהיה, להציף אותנו בשמחה ובמצב רוח טוב.

אם תעשי את זה כל יום, תראי איך לאט-לאט היום שלך הופך קצת יותר מוצלח ושמח, ואחר כך זה יהיה שבוע יותר מוצלח, וחודש יותר מוצלח ושנה יותר מוצלחת – ובסוף: חיים יותר מוצלחים ומאושרים.​

אה... מצאתי רגע מאושר.

נו...​

לא, אני מתביישת.

טוב, לא נורא. העיקר שזה עובד בשבילך.​

​את יכולה לתת "מתכון"?

פני כמה רגעים ביום (או בערב) ובהם שבי וחשבי מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב. מה צריך לקרות כדי שהחיים שלך יהיו טובים יותר. נסי לדמיין את מה שאת רוצה ולראות אם זה בכלל מתאים לך. כלומר, אם זה באמת משהו שיעשה אותך מאושרת. רוצי עם זה בדמיון, תפנטזי על זה. תראי את עצמך...​

מצטרפת לקרקס נודד וחיה כמו צועניה. קופצת בין לולאות של אש, מכניסה את הראש ללוע של אריה...

דנה? דנה?! את איתי?!!​

מה? את אמרת לי לרוץ עם זה.

בסדר. עכשיו תחזרי למציאות, קחי דף ועט ותרשמי את כל הצעדים שעליך לנקוט כדי להגשים את הפנטזיה שלך.​

ואז מה?

ואז, כל יום עשי דבר אחד שיכול לקדם אותך לקראת המטרה שלך. את לא צריכה לשנות את החיים שלך מהקצה אל הקצה. לאט לאט. מדיטציה עוזרת לך לקבל פרופורציות וגם משמשת כטיפול מונע. לא מדובר בנס. מדובר בתהליך.​

טוב, אבל תני לנו כמה תרגילי דמיון מודרך לנסות בבית.

בשמחה. התרגיל הראשון נקרא "האי הפרטי".​

ומה עושים בתרגיל הזה? נוסעים לקאריביים?

חלאס עם הציניות דנה...​

סליחה.

זאת מדיטציה לקבלת אנרגיות. קודם כל מנטרלים הפרעות וגירויים חיצוניים כמו טלפונים סלולריים, רדיו, טלוויזיה. מנטרלים, כלומר מ-כ-ב-י-ם. למקרה שזה לא ברור לך. ואז, בישיבה או בשכיבה, כל אחד איך שנוח לו, מרפים את כל הגוף. לוקחים כמה נשימות עמוקות ואיטיות ועם כל נשימה מדמיינים שהגוף נרגע. עכשיו תעצמי עיניים. בוא ננסה.​

אצלי הבעיה היא לא בגוף. הבעיה היא בראש. הראש לי צריך להירגע.

דנה את מדברת יותר מדי... גם זה יבוא. עכשיו תנשמי. תני למחשבות לצוף, אל תנסי לשלוט בהן. עד שתגיעי למצב של רגיעה פיזית. אחר כך תתחילי לדמיין מקום מנוחה, את "האי הפרטי" שלך. זה יכול להיות מקום דמיוני, זה יכול להיות מקום קיים. נסי לדמיין את עצמך שם.​

זה יכול גם להיות ניו-יורק בתקופה של סיילים מטורפים בכל החנויות?

לא! כי היית שם, עשית את זה והנה את כאן. לא רגועה יותר ולא מאושרת יותר. ברור?​

ברור.

דמייני שאת באי הפרטי שלך...

דמייני שאת יושבת מתחת למפל של מים...

דמייני שאת נותנת לזרם המים לשטוף מעליך את הכל...

את כל הכעסים...

את כל התסכולים...

המשיכי עד שתרגישי רגועה ונינוחה יותר בגוף...

עכשיו צאי מתחת למפל...

תני לקרני השמש למלא את הגוף שלך באנרגיה...

אנרגיה חדשה..

אנרגיה חיובית של אהבה...

אנרגיה של בריאות, של כוח...

את לפני ראיון עבודה? מלאי את עצמך באנרגיה של ביטחון עצמי. את לפני ניתוח, בקשי בריאות. ועם האנרגיה הזאת תצאי לכבוש את העולם!

15 דקות מאוחר יותר... וואו. אני לגמרי שם.

רוצה עוד תרגיל?​

כן, כן.

או.קיי. לתרגיל הזה קוראים "חדר ההתייעצות".​

או.קיי.

אחרי שהכנת את עצמך למדיטציה כמו מקודם, כלומר, נטרול גירויים, שכיבה או ישיבה, נשימות עמוקות, את מביאה את עצמך במחשבות לחדר ההתייעצות.​

שם אני פוגשת את?...

היועצים שלך.​

רגע רגע. מי בא?

את לא יכולה לדעת מי יבוא. זה יכול להיות אחד ההורים שלך, זה יכול להיות בן הזוג שלך, חברה, מרצה, המוכר במכולת. את צריכה להישאר פתוחה, לתת להם להיכנס, להראות להם את ה"אני הגבוה" שלך.​

או.קיי. סליחה שאני קוטעת אותך, אבל זאת כבר הפעם השנייה שאת מזכירה את ה"אני הגבוה" שלי, ואני לא בטוחה שאני מבינה למה את מתכוונת.

"האני הגבוה" שלך זה הגרעין שלך, האמת הפנימית שלך. המקום הכי טהור שלך, שבו את חושבת בצלילות ובבהירות, בלי לערב שיקולים של אגו או תדמית או כסף, או כל דבר חיצוני אחר.​

אני נטו.

בדיוק. הרעיון הוא לפגוש את המדריכים הרוחניים שלך בחדר הזה. אבל כדי לקבל מידע חדש, צריך לפנות מקום. אז את כל הידע הקודם וההיגיון שלך את צריכה לשים בצד. להיכנס לחדר נקייה מהחלטות ודעות קדומות.​

תרגיל קשה זה.

רק בהתחלה. עם הזמן זה בא בטבעיות.​

אז אם נניח הלב שלי שבור וכבר שנתיים שאני לא מצליחה להתגבר על האקס שלי?

זאת דוגמה קלאסית. זמני אליך את היועצים שלך ותנסי לתקשר עם ה"אני הגבוה" שלהם.​

איך בדיוק?

נסי לדמיין מה הם היו אומרים אילו גם הם היו משאירים בצד את האגו, הכעס או הפוזה שלהם. יכול להיות שאפילו האקס שלך בכבודו ובעצמו יגיע ותוכלי לתקשר איתו ברמות שלא תקשרת מעולם... יש סיכוי טוב שזה יעזור לך להיפרד ממנו. רק אז תוכלי לפנות מקום בלב לאהבה חדשה.​

בא לי לבכות.

גם זה בסדר.​

אני יודעת שזה בסדר, זה נפלא.

נכון שזה נפלא? ולחשוב שרק לפני שעה הכל היה רק "סביר".

אורית אלדר היא מטפלת הוליסטית במרפאה המשלימה של שירותי בריאות כללית ברחוב ארלוזורוב בתל-אביב ובמרפאת "דרור" בראשון-לציון.

דנה אשל כותבת ב"20 פלוס" על נושאי גוף ונפש

לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ בכללית רפואה משלימה לחץ/י כאן>>