פורסם בראשונה: 05.03.2014
עדכון אחרון: 05.03.2014
  • טובה קראוזה טובה קראוזה

האוכל שעובד עליכם בעיניים

לקריאה נוחה
הם רק מתחפשים למאכלים בריאים. הדיאטנית שלנו מורידה את המסכות וחושפת את פרצופם האמיתי של 10 מזונות שבעצם לא כאלה מומלצים, ומציעה תחליפים ראויים.
בחורות עם פופקורן ומשקפיים מצחיקים

בקיצור

1.

למה מעדן חלב לא כזה בריא? כי חוץ מחלב כל גביע מכיל 7-3 כפיות סוכר, עמילן מעובד, מייצבים, חומרי טעם וריח, מווסתי חומציות, צבעי מאכל ולפעמים גם מלח.

2.

למה חטיף אנרגיה לא כל כך בריא? כי זהו מזון מעובד שמכיל 2-1 כפיות סוכר ותוספת של חומרי טעם וריח, מתחלבים ומייצבים.

3.

למה דגני בוקר לא כל כך בריאים? כי זהו מזון מעובד מאוד, הוא מכיל 8-5 כפיות סוכר לכל 100 גרם מוצר. בכך הדגנים לא שונים מממתקים או מעוגיות.

אנחנו צורכים אותם כי נדמה לנו שהם בריאים, לפעמים גם הפרסומות מהללות, אבל לא כל מה שמתחפש לבריא הוא באמת כזה. הנה 10 מזונות שעוטים כל השנה מסכה בריאה וגם רעיונות איך בכל זאת אפשר לשפר את המצב לטובת הבריאות שלנו.

מעדן חלב

למה הוא לא כל כך בריא
מעדן חלב הוא בעצם קינוח מתוק. כ-70% מהקלוריות שלו מגיעות מסוכר וכל גביע מכיל 7-3 כפיות סוכר, תלוי במוצר ובגודל האריזה. בנוסף לחלב הוא מכיל גם עמילן מעובד, מייצבים, חומרי טעם וריח, מווסתי חומציות, צבעי מאכל ולפעמים גם מלח. כדאי גם לדעת שלא כל מעדני החלב בטעמי פירות באמת מכילים פרי.

מה בכל זאת היתרון שלו
אם מדובר במעדן על בסיס יוגורט ביו, אפשר לקבל ממנו חיידקים פרוביוטיים ידידותיים שחשובים לבריאות התקינה שלנו. עם זאת, אפשר לקבל את החיידקים הללו גם מיוגורט פשוט ולא ממותק.

איך אפשר לשפר
במקום מעדן חלב, קנו יוגורט פשוט והוסיפו לו פירות חתוכים או אפילו מעט ריבה. גם אם תוסיפו כפית של סוכר, עדיין כמות הסוכר שתאכלו תהיה נמוכה בהרבה מהמתחרה המתוק.  

מיץ טבעי

למה הוא לא כל כך בריא
גם אם מדובר ב-100% מיץ טבעי שלא מכיל שום תוספת אחרת, עדיין אנחנו מקבלים נוזל עשיר מאוד בסוכר בלי הסיבים שיש בפרי המקורי. בכוס קטנה של 250 מ"ל יש 5 כפיות סוכר. נוסף על כך, ברגע שהמיץ נסחט הוא נחשף לחמצן ולאור, ובכך פוחתת תכולת הוויטמין C שלו.

מה בכל זאת היתרון שלו
ברור שמיץ טבעי עדיף על פני כל שתייה מתוקה אחרת. המיץ מכיל מינרלים וויטמינים (גם אם פחות מאשר בפרי עצמו) וגם פיטוכימיקלים, חומרים שונים שחשובים לבריאותנו בהיותם נוגדי חימצון או בעלי השפעות מיטיבות אחרות. 

איך אפשר לשפר
עדיף לאכול את הפרי במקום לשתות את המיץ שלו, ובכך ליהנות מכל היתרונות שיש לפרי להציע. צמאים? שתו מים.

חטיף אנרגיה

למה הוא לא כל כך בריא
חטיף אנרגיה או "חטיף בריאות" הוא מזון מעובד שבחלק מהמקרים אפשר להגדירו כסוג של ממתק, במיוחד בחטיפים שמכילים שוקולד. חטיף אחד מכיל 2-1 כפיות סוכר ותוספת של חומרי טעם וריח, מתחלבים ומייצבים. יש חטיפים שמכילים תוספת של אינולין, סיב תזונתי שיכול לגרום לגזים לחלק מהאנשים.

מה בכל זאת היתרון שלו
חטיף כזה מכיל בדרך כלל פירות, אגוזים ולפחות סוג אחד של דגן מלא. אם כבר לאכול ממתק, עדיף ממתק משודרג.

איך אפשר לשפר
בחרו את החטיף שרשימת הרכיבים שלו היא הקצרה ביותר ותכולת הסוכר הנמוכה ביותר. אם אתם מחפשים חטיף אנרגיה בריא, כדאי פשוט לאכול פרי עם אגוזים.

חמאת בוטנים

למה היא לא כל כך בריאה
חמאת בוטנים רגילה מכילה כמות גדולה יחסית של סוכר - הוא מהווה כחמישית ממשקל המוצר. היא גם מכילה מלח ושומן צמחי שבחלק מהמוצרים הוא מוקשה חלקית, כלומר, שומן טראנס.

מה בכל זאת היתרון שלה
בוטנים עשירים בחלבון ובחומצה פולית ומהווים מרכיב חשוב בתפריט צמחוני וטבעוני.

איך אפשר לשפר
העדיפו חמאת בוטנים טבעית שמכילה אך ורק בוטנים, ללא תוספת של שומן אחר, סוכר או מלח.

דגני בוקר

למה הם לא כל כך בריאים
דגני בוקר משווקים לציבור, ובעיקר לילדים, כארוחה של בריאות. למרות שתדמיתם התקבעה כך, חשוב לזכור שמדובר במזון מעובד מאוד, שרחוק בערכו התזונתי מהדגנים המקוריים ומכיל כמויות גדולות של סוכר, 8-5 כפיות סוכר לכל 100 גרם מוצר. בכך הדגנים לא שונים מממתקים או מעוגיות. גם אם מוסיפים למוצר סיבים או ויטמינים, חשוב לזכור שעדיף לקבל אותם ממזונות שאינם מעובדים.למרות מתיקותם, דגני בוקר מכילים גם תוספת של מלח, שיכולה להעלות את צריכת המלח היומית שלנו.

מה בכל זאת היתרון שלהם
במידה, הם גם יכולים להיות תחליף איכותי יותר לממתק. ייתכן שבמקרים מסוימים, עבור אנשים או ילדים ברירניים מאוד באכילה, המוצר יספק עבורם רכיבים שאינם מקבלים ממקור אחר.

 איך אפשר לשפר
לערוך השוואות בין סוגים שונים של מוצרים ולבחור את זה שיש בו את תכולת הסוכר הנמוכה ביותר, תכולת הנתרן הנמוכה ביותר ותכולת הסיבים הגבוהה ביותר.

פופקורן

למה הוא לא כל כך בריא
לכאורה פופקורן הוא חטיף דיאטטי אידיאלי. הוא אוורירי כל כך ונדמה שאפשר לאכול ממנו בלי הגבלה. הבעיה היא, שהחטיף הזה מגיע עם הרבה מלח והרבה שומן. הגביע הכי קטן שאפשר לקנות בקולנוע מכיל 300 קלוריות, כ-4 כפיות שמן או חמאה ו-530 מ"ג נתרן שהם כרבע מהצריכה המקסימלית המותרת של נתרן ביום.

אם קונים את הגביע הגדול, מקבלים כ-880 קלוריות, 12 כפיות שמן או חמאה ו-1,560 מ"ג נתרן שהם 68% מהמקסימום היומי שמותר לצריכה. צריכה עודפת של מלח בתזונה עלולה להוביל לערכים גבוהים של לחץ דם.

מה בכל זאת היתרון שלו
פופקורן עשוי מגרגירי תירס, כלומר מדגן מלא. אם מכינים אותו באופן בריא, אפשר בהחלט לשלב אותו בתפריט.

איך אפשר לשפר
להכין אותו בלי שמן (למשל, במיקרוגל בכלי ייעודי לכך) או עם כמות מינימלית של שמן זית ולהשתמש בכמות קטנה של מלח, אם בכלל.

ממרח שוקולד עם אגוזים

למה הוא לא כל כך בריא
אל תיפלו בפח: גם אם בפרסומת מהללים את הממרח כארוחת בוקר מומלצת, חשוב לזכור שמדובר במוצר שהרכיב העיקרי בו הוא סוכר והרכיב השני בגודלו הוא שומן צמחי.

מה בכל זאת היתרון שלו
אולי רק נוכחות האגוזים במוצר, לעומת ממרח שוקולד רגיל.

איך אפשר לשפר
בכריך כדאי להעדיף ממרחים בריאים יותר ולא מתוקים, כמו אבוקדו, טחינה, חומוס, גבינה או ממרח שקדים. אם מעוניינים בממרח מתוק, אפשר לבחור בריבה, בממרח תמרים או להוסיף מעט דבש לטחינה גולמית.

רבים בוחרים בממרח שוקולד חרובים כתחליף לממרח שוקולד. בממרח כזה יש יותר סיבים, ברזל וסידן אך גם הוא  עשיר בסוכר ובשומן וערכו הקלורי דומה מאוד לזה של ממרח שוקולד. לכן השוו בין יצרנים שונים, קראו היטב את רשימת הרכיבים והסימון התזונתי ובחרו בסוג שהוא בעל תכולת הסוכר הנמוכה ביותר. 

מים בטעמים בתוספת ויטמינים

למה הם לא כל כך בריאים
מים בטעמים הם מים עם סוכר ותמציות טעם. בבקבוק אישי של חצי ליטר יש 4 כפיות סוכר. תוספת הוויטמינים היא גימיק שיווקי. עבור אנשים שהתזונה שלהם בריאה, תוספת כזאת של ויטמינים היא מיותרת.

מה בכל זאת היתרון שלהם
כמות הסוכר בהם קצת יותר נמוכה מאשר במשקאות קלים אחרים, אם כי לא בהרבה.

איך אפשר לשפר
אם בכל זאת רוצים לשתות משקה כזה, כדאי לדלל אותו עם מים או עם סודה.

משקאות דייאט

למה הם לא כל כך בריאים
המשקאות הללו מכילים ממתיקים מלאכותיים. כל הממתקים המלאכותיים נחשבים על ידי גופי בריאות גדולים בעולם כבטוחים לשימוש, אבל עיקר המחקר בנושא בוצע על בעלי חיים. מכיוון שהממתיקים המלאכותיים לא נחקרו בצורה מסודרת על בני אדם (בעייתי מאוד לבצע מחקרים כאלה), תמיד ירחף מעליהם סימן שאלה, ולכן עדיף לצרוך אותם רק אם קיימת לכך סיבה רפואית. על פי מחקרים, אין קשר בין צריכת משקאות דיאטטיים לבין הרזייה. 

מה בכל זאת היתרון שלהם
בזכות הממתיקים המלאכותיים, יכולים חולי סוכרת ליהנות מהטעם המתוק ללא נזקי הסוכר.

איך אפשר לשפר
אם אתם קשורים מאוד למשקה הדיאט שלכם, נסו להפחית את הכמויות או את התדירות.

שייק פירות (סמוזי smoothie)

למה הוא לא כל כך בריא
שייק פירות סמיך נראה בריא ותמים, אבל הוא מכיל כמות גבוהה של קלוריות וסוכר. גם אם לא מוסיפים לו חלב או משקה אחר, הוא עדיין יכול להגיע למאות קלוריות למנה ולפחות ל-6 כפיות סוכר.

מה בכל זאת היתרון שלו
מכיוון שמכינים את הסמוזי על ידי ריסוק פירות שלמים בבלנדר, הוא מספק את כל יתרונות הפרי.

איך אפשר לשפר
עדיף להכין שייק מירקות, כולל ירקות עליים ולהוסיף רק פרי אחד, כדי להעניק למשקה מתיקות. שייק כזה יכול להחליף ארוחת ביניים או להיות חלק מארוחה גדולה יותר. 

לידיעתך – במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע ולעזור. לפרטים לחץ​/י כאן

 

רוצים להתייעץ עם המומחים שלנו אבל אתם עדיין לא בכללית? לחצו כאן


טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל