פורסם בראשונה: 21.06.2006
עדכון אחרון: 05.07.2009
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

קפה - לשתות או לא לשתות?

לקריאה נוחה
הקפה מוריד את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, בסרטן המעי הגס ובסרטן הכבד. הקפה גם מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, מגביר תהליכים דלקתיים ואף יכול לפגוע בזיכרון

​האם שתיית קפה טובה לבריאות? התשובה לכך רחוקה מלהיות ברורה ומוחלטת. מדי שנה מתפרסמים עשרות מחקרים על הקשר בין שתיית קפה למחלות שונות ומגבירים את הבלבול:  

1. מצד אחד נמצאו הוכחות כי הקפה מוריד את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, בסרטן המעי הגס ובסרטן הכבד. 

2. מצד שני, נמצא שהקפה מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, מגביר תהליכים דלקתיים ואף יכול לפגוע בזיכרון.​

מה עושה לנו הקפאין?

משקאות שמכילים קפאין הם לא המקור המועדף ביותר לאספקת נוזלים לגוף, כיוון שלקפאין יש יכולת משתנת. ככל ששותים יותר קפאין, אנחנו מאבדים יותר נוזלים. ​

הקפאין מגביר את הערנות?

הקפאין נספג במערכת העיכול ומתפזר במהירות בכל נוזלי הגוף. ריכוז הקפאין בנוזל הדם מגיע לשיאו תוך חצי שעה עד שעתיים לאחר השתייה. הקפאין יכול להשפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית - מפחית את העייפות ומגביר הערנות. אולם השפעת הקפאין שונה מאדם לאדם ויש אנשים שיכולים לשתות קפה לפני השינה ולהירדם ללא קושי.  

אנשים שרגישים לקפאין יכולים לסבול מהפרעות בשינה, חרדה, עצבנות ודיכאון, הפרעות במערכת העיכול ודפיקות לב מהירות. במקרים כאלה, מומלץ להפחית את צריכה הקפאין ככל שניתן. צריכה מוגזמת של קפה יכולה לגרום, ברמות משתנות, עצבנות, חרדה ונדודי שינה, שלשול, כאבי ראש ודופק מואץ. התופעות הפיזיולוגיות האלה לא נמשכות לאורך זמן, כיוון שרוב הקפאין מתפרק בגוף תוך מספר שעות.   ​

איפה הקפאין מצוי?   

קפאין נמצא באופן טבעי ביותר מ- 60 מיני צמחים (בעלים, בזרעים, בגרעינים ובפירות). אנחנו מקבלים אותו בעיקר משתיית קפה, תה, קקאו, שוקולד, משקאות קלים ושימוש בתרופות המכילות אותו.   

תכולת קפאין בכוס של 200 מ"ל:

קפה שחור - 113 מ"ג.

קפה נמס - 80 מ"ג.

קפה נטול קפאין - 4 מ"ג.

תה - 40 מ"ג.   

שוקו - 1 עד 8 מ"ג.

משקה מסוג קולה - 10 עד 70 מ"ג לפחית של 330 מ"ל .

משקאות אנרגיה המכילים קפאין - 28 עד 87 מ"ג לפחית המכילה 250 מ"ל.  ​

איך הקפאין משפיע בתקופת ההריון?

צריכה מוגברת של קפאין במהלך ההריון קשורה בירידה קטנה במשקל הלידה של היילוד. תוצאות המחקרים שבדקו את הקשר בין צריכת קפאין והסיכון להפלה ספונטנית שנויות במחלוקת. אולם נמצא כי קפאין אינו טרטוגן בבני אדם, כלומר אינו גורם למומים מולדים וכי צריכת קפאין בכמות מתונה לא קשורה בלידה מוקדמת או לידת תינוקות במשקל נמוך. לכן ההמלצות לתקופת ההריון הן להגביל את צריכת הקפאין לעד 300 מ"ג ביום או עד 5 מ"ג לק"ג משקל גוף.  ​

הקפאין טוב או רע לבריאות?

אין הוכחות מוצקות לקשר בין צריכה מתונה של קפה לסיכון בריאותי כלשהו, כולל סרטן, מחלות לב, יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס, פוריות ומומים מולדים.   

צריכה מתונה של קפאין, כלומר עד 300 מ"ג קפאין ביום, אינה מסוכנת. בתרגום מעשי, מדובר בשתייה של שתיים עד שלוש כוסות קפה, שש כוסות תה, או ארבע פחיות של משקה מסוג קולה

מחקרים רבים העריכו את ההשפעה של צריכת קפה וקפאין על תחלואה במחלות שונות, אולם התוצאות אינן אחידות. 

הדבר יכול לנבוע מכך שהמחקרים נערכו בקרב אוכלוסיות שונות ובשיטות מחקר שונות וכן כתוצאה מכך שקשה מאוד לדייק בהערכת צריכת הקפה ומקורות אחרים לקפאין של אוכלוסיות גדולות לאורך זמן. לכן לא נכון להתייחס לכל מחקר בנפרד, אלא יש לבסס את ההמלצות על שקלול של כלל הידע הקיים.   

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל