חיפוש

dsdsdsd
פעוטות משחקים בקוביות צעצוע צבעוניות

משחקים לתינוקות: מה מתאים לאיזה גיל

משחקים לתינוק או לתינוקת חשובים מאוד להתפתחותם הרגשית, השכלית, המוטורית והחברתית. על איזה צורך עונים המשחקים, מהי תרומתם להתפתחות התינוק, ואילו משחקים מתאימים לתינוקת שלכם בכל שלב?

שרון דורמן חג'ג', עדי לוסקי

בקיצור

01

משחק תורם להתפתחות הסנסו־מוטורית של התינוקות ומאפשר להם לחקור ולהכיר את העולם.

02

תינוק לא מסוגל לתפוס בשלב מוקדם בחייו גירויים רבים מדי. לכן מומלץ לא להעמיס עליו יותר מדי.

03

משחקים לדוגמה מלידה עד 6 שבועות: מובייל ורעשן. מגיל שנה עד שנה וחצי: התמסרות בכדור קטן.

המשחק מאפשר לתינוקות לחקור, ללמוד ולהתפתח. כך, למשל, בשנתיים הראשונות לחייהם לומדים התינוקות להכיר את העולם ומתפתחים בעיקר באמצעות תנועה והפעלת החושים שלהם. 

למה חשוב לשחק?

אפשר לחלק את תרומת המשחק לתינוק לרכיבים שונים לאורך שלבי ההתפתחות:

התפתחות סנסו־מוטורית: ז'אן פיאז'ה, פסיכולוג שוויצרי שעסק בפסיכולוגיה התפתחותית, כינה את השנתיים הראשונות לחיי התינוק "התקופה הסנסו־מוטורית". 

המשחק מחדד את החושים, מאפשר לילד לחקור את העולם באופן ישיר ולקבל מידע על מרקמים, על ריחות, על טעמים, על מראות ועל צלילים. המשחק מפתח את השרירים הגסים ואת השרירים העדינים ומאפשר לרכוש שליטה מוטורית.

קוגניציה: הכרת תכונות שונות של חפצים ושל חומרים, הבדלה בין דומה לשונה ומכאן גם פיתוח מיומנויות של מיון, של הבחנה, של הכללה ושל הסקת מסקנות; הבנת חוקים פיזיקליים, פתרון בעיות ופיתוח של יכולת הדמיון.

רגשות: המשחק מאפשר לילד לשחזר אירועים שהוא חווה אך ממקום של שליטה, מה שמלמד אותו ביעילות על התמודדויות שונות. במשחק יש פריקת רגשות, והוא תורם להתפתחות של הבנה רגשית.

התפתחות חברתית: הילד מתרגל יחסי גומלין עם האחר, מנהל משא ומתן, מתפשר, ממתין בתור ואף מבין ניצחון והפסד. 

אז איך משחקים עם התינוק?

אנחנו משחקים עם התינוק שלנו כבר מהשבועות הראשונים לחייו, ועל המשחק להיות מותאם לשלב ההתפתחותי האינדיבידואלי של התינוק.

משחק משותף של הורה ושל ילד מזמן הנאה משותפת ומחזק את הקשר ביניהם. כדי לעודד את התפתחותו של הילד חשוב שבזמן המשחק המשותף יתקשר ההורה עם הילד באמצעות שימוש במילים, במחוות גוף ובחפצים באופן המותאם לקצב ולגילו של הילד.

יש שפע של משחקי התפתחות המותאמים לתינוקות, אבל מאחר שהתינוק אינו מסוגל לתפוס בחושיו גירויים רבים מדי, מומלץ שלא להעמיס עליו יותר מדי.

אז מה רצוי לעשות? כדאי להציע לתינוק צעצוע אחד בכל פעם, וכשהוא גדל, ניתן להוסיף גירויים בהתאם ליכולות שלו.

חשוב לזכור

טלוויזיה אינה משחק ואינה מעודדת התפתחות בגיל הצעיר. לפי המלצת משרד הבריאות אין לחשוף תינוקות ופעוטות למסכים בכלל עד גיל שנתיים, גם לא כשמהכשיר עובד ברקע.

בטיחות: יש לרכוש משחקים בעלי תו תקן שאינם מכילים חלקים קטנים ומתפרקים שהתינוק עלול להכניס לפה שלו ולהיחנק. המדד לחלקים קטנים שעלולים לגרום לחנק הוא חלקים שבגודלם יכולים להיכנס לקופסה של ביצת הפתעה.

משחקי תינוקות לפי גיל

משחקים לתינוקות מגיל לידה (גיל 0) עד גיל 6 שבועות

משחקים לתינוקות מגיל 6 שבועות עד גיל 3 חודשים

משחקים לתינוקות מגיל 3 חודשים עד גיל חצי שנה

משחקים לתינוקות מגיל חצי שנה עד גיל 9 חודשים

משחקים לתינוקות מגיל 9 חודשים עד גיל שנה

משחקים לתינוקות מגיל שנה עד גיל שנה וחצי

משחקים לתינוקות מגיל שנה וחצי עד גיל שנתיים

משחקים לתינוקות מגיל לידה (גיל 0) עד גיל 6 שבועות

התנוחה המומלצת

כשהתינוק ער חשוב להשכיב אותו על הבטן מגיל 0. כל ההתפתחות המוטורית שמובילה אל הזחילה נעשית בשכיבה על הבטן. השכיבה הזאת מחזקת את שרירי חגורת הכתפיים - עד שהתינוק מצליח להרים את הראש ואת החזה.

איך לעזור לתינוק לשכב על הבטן

המאפיינים

טווח הראייה של התינוק בגיל הזה הוא בין 20 ל־30 סנטימטרים (כמרחק מעיני התינוק היונק מהשד ועד לעיני האם). התינוק יתחיל למקד מבט עיניים, ליצור קשר עין עם ההורים ולעקוב בעיניו אחריהם ואחר חפצים שנעים בקרבתו.

בשלב הזה סדר היום של התינוק נע סביב שינה או ערוּת, היגיינה ואוכל.

חשוב מאוד להחזיק את התינוק בידיים, לחבקו וללטפו גם כשאינו בוכה כדי להעניק לו ביטחון בעולם החדש שסביבו וליצור תקשורת אנושית בריאה.

הקשבה לתגובות התינוק תוך כדי המגע תסייע להבחין האם הוא מעדיף מגע מרפרף או שמא מגע עמוק ועוטף יותר. כמו כן חשוב ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר אליו בקול רך ונעים ולשיר. 

צורכי המשחק או מטרותיו

בגיל הזה התינוק אינו זקוק למשחקים ולגירויים רבים, אבל באופן טבעי האם או האב ישחקו עם התינוק, הנמצא לרוב בחיקם, וראשו נתמך בזרועותיהם.

כדאי להתאים את הפעילות לפי הזמנים שבהם הוא ער ורגוע, ולא כשמתעסקים במילוי הצרכים הקיומיים כמו החלפת טיטול, האכלה או מנוחה עקב עייפות.

משחקים מתאימים

• האזנה למוזיקה מרגיעה.

• מובייל, פעמון, רעשן או ספרון עם תמונות בצבעים מנוגדים וחזקים כמו אדום־שחור־לבן בטווח הראייה של התינוק מגרים את החושים (חוש הראייה וחוש השמיעה) שלו.

יש למה לחכות

לקראת גיל 6 שבועות התינוק מתחיל לחייך חיוך חברתי בתגובה לחיוך של ההורה.

בחזרה למעלה

משחקים לתינוקות מגיל 6 שבועות עד גיל 3 חודשים

התנוחה המומלצת 

כשהתינוק ער מומלץ להשכיב אותו על הבטן, על מחצלת או על משטח פעילות.

כששמים לב שהתינוק מתעייף, כדאי להניח אותו להפסקה קצרה על הגב ואחר כך לשוב ולהניח אותו על הבטן וחוזר חלילה. השכיבה על הגב היא יותר מאשר רק הפסקה למנוחה - היא חשובה לשם הושטת הידיים, מעקב העיניים והפניית הצוואר ל־2 הכיוונים. 

המאפיינים 

כשתינוק בגיל הזה שוכב על הבטן הוא מסוגל להרים את הראש ואת החזה בזווית של 45 מעלות למשך כמה דקות. מגיל חודשיים הוא מנסה לגעת בחפצים באופן מכוון. 

צורכי המשחק או מטרותיו

יש להציע לתינוק משחקים מגוונים לגירוי החושי ולהתפתחות המוטורית.

משחקים מתאימים

• צעצועים רכים וצבעוניים כמו רעשנים רכים.

• בסביבות גיל חודשיים ניתן להניח את התינוק בטרמפולינה או בסל־קל לזמנים קצובים ולהעמיד מולו קשת עם צעצועים (אוניברסיטה לתינוק).

התינוק יוכל להביט בצעצועים התלויים ולהזיז אותם בידיו או ברגליו. בהתחלה התנועות אינן מכוונות, אך במשך הזמן הוא יצליח לדייק את תנועותיו.

יש למה לחכות

בשנה הראשונה לחייו נמצא התינוק ב"שלב האוראלי" (על פי פרויד): הוא יכניס לפיו את כפות הידיים וכל חפץ שהוא יצליח לאחוז בו.

מהבחינה ההתפתחותית יש חשיבות רבה לשלב הזה, ויש לאפשר לתינוק להכניס ידיים וצעצועים מתאימים לפה. חשוב להקפיד על הבטיחות ולוודא שהגודל והמרקם אינם מסוכנים, ושהצעצועים אינם כוללים חלקים קטנים ומתפרקים.

בחזרה למעלה

משחקים לתינוקות מגיל 3 חודשים עד גיל חצי שנה

התנוחה המומלצת

מומלץ לתת לתינוק לשחק הן על הבטן והן על הגב. כשהתינוק ער, כדאי להניח אותו על הבטן למשך כמה שיותר זמן. כשהתינוק מתעייף, אפשר להניח אותו על הגב להפסקה קצרה ואחר כך להחזיר אותו לבטן וחוזר חלילה.

המאפיינים

התינוק מסוגל להרים את הראש ואת החזה למשך 5 עד 10 דקות כשהוא נשען על המרפקים. בגיל הזה התינוק מושיט את הידיים קדימה ומביא אותן למרכז הגוף שלו. כך הוא יכול להתחיל לשחק בידיים וברגליים שלו: הוא מחזיק את כפות רגליו בידיו ומכניס אותן לפה.

מגיל 4 חודשים התינוק צפוי להרים את הראש בזווית של 90 מעלות ולעקוב אחר צעצוע במרחק של 30 סנטימטרים. הוא לומד גם להושיט את הידיים הרחק לעבר הצעצועים.

מבחינה תקשורתית אפשר לשמוע את התינוק "מדבר" לצעצועים שלו, צוחק באופן ספונטני ובתגובה לאחר, מזהה את השם שלו ומגיב אליו, בוכה אם לוקחים לו את הצעצוע ואף מבטא כעס או חוסר שביעות רצון.

צורכי המשחק או מטרותיו

הקשר בין היד לעין מתפתח, והתינוק מושיט את הידיים ומתחיל לאחוז בחפצים. 

משחקים מתאימים

• צעצועים מתאימים: משחקי התפתחות רכים ובובות מרשרשות. מומלץ להציע לתינוק חפצים בעלי מגוון של מרקמים (חלקים או מחוספסים), של דרגות רכות (רכים או קשים), של גדלים ושל צורות ושעשויים ממגוון חומרים (בד, עץ, סיליקון, פלסטיק וכו').

• בשלב הראשון יש להניח את המשחק ביד של התינוק, לעזור לו לאחוז בו ולקרב אותו לפיו, כך שהוא יוכל לחקור אותו באמצעות הפה.

• כדאי להשכיב את התינוק על הבטן לעיתים קרובות ולשים צעצוע קרוב אליו כדי שהוא יוכל לראות אותו, להושיט אליו יד ולתפוס אותו. 

• במקביל יש לאפשר לתינוק לשכב גם על הגב - על מזרן פעילות שמעליו קשתות עם צעצועים תלויים (אוניברסיטה לתינוק) - כך שהתינוק יוכל להושיט יד ולגעת בהם, למשוך אותם ולהכניסם לפה.

• בזמן שכיבה בעגלת התינוק, למשל, כדאי לחבר קשת שעליה תלויים משחקים רכים, מרשרשים או מנגנים, שאותם הוא יוכל לראות ולשמוע כמו גם להושיט אליהם יד ולגעת בהם.

• התינוק ייהנה מאוד לגלות את דמותו המשתקפת במראה המונחת לפניו.

• קיימים צעצועים הנקראים "מעודדי זחילה". המשחקים האלה מצוידים בקפיץ שאפשר למתוח. כאשר הצעצוע זז, התינוק מנסה להגיע אליו בזחילה.

• ספרים רכים מבד שאותם התינוק יכול למשש ולהכניס לפה.

• עדיין מומלץ להמשיך לטפח את הקשר ההדדי בזרועות ההורה או בשכיבה מול התינוק ולנצל זאת ל"דיבור" זה עם זה.

יש למה לחכות

בסביבות גיל חצי שנה כבר יוכל התינוק להתהפך בחופשיות מהבטן לגב ומהגב לבטן, להסתובב על ציר ולהגיע לחפץ המונח קרוב אליו. יש להניח לפני התינוק צעצוע אחד או 2 צעצועים בלבד ולא להכביר סביבו שפע של צעצועים שיקשה עליו להתמקד.

בחזרה למעלה

התפתחות השפה אצל תינוקות

משחקים לתינוקות מגיל חצי שנה עד גיל 9 חודשים

התנוחה המומלצת

יש להניח את התינוק במרחב תנועה בטוח כדי שהוא יתחיל לזחול כדי להגיע לחפץ. מומלץ לשלב את פעילות המשחק בעת שכיבה על הגב, על הצד ועל הבטן (אז התינוק מרים את ראשו).

המאפיינים

בגיל הזה התינוק מתחיל לזחול, מתרומם גבוה על כפות ידיו, מסתובב על ציר ל־2 הכיוונים, מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן. השיניים הראשונות מתחילות לבקוע. בערך בגיל חצי שנה התינוק לומד להעביר את הצעצוע מיד ליד.

צורכי המשחק או מטרותיו

יש לעודד את התינוק לזחול לעבר הצעצוע. בגיל הזה מתחיל להתפתח ההישג "קביעות אובייקט" – ההבנה שחפץ מסוים או שדמות מסוימת עדיין קיימים, גם כאשר אי אפשר לראות אותם.

משחקים מתאימים

• מניחים את התינוק על שטיח, על מחצלת או על הרצפה ומפזרים מולו צעצועים כמו קוביות בגדלים ובצבעים שונים, בובות פרווה ובובות רכות אחרות, ספרים מבד ומפלסטיק רך ומשחקי התפתחות במרקמים שונים. 

• מכיוון שהשיניים הראשונות מתחילות לבצבץ ניתן להציע לתינוק "נשכן" שאותו הוא ייהנה להכניס לפיו ואולי יקל במעט על כאב בקיעת השיניים.

• כשהתינוק מגיע לשלב של "קביעות אובייקט" הוא נהנה ממשחקי "קוקו" עם ההורה. לחלופין אפשר להראות לו חפץ, להחביא אותו ולאפשר לתינוק לחפש קצת אחריו לפני שמציגים לו שוב את החפץ.

• מאפשרים לתינוק להכניס חפצים לתוך קופסה כדי לשכלל את המיומנויות שלו לתפוס ולשחרר חפצים באופן רצוני.

• משחקי חברה כמו "מחיאות כפיים" ושירי משחק שמלווים בהנעת האצבעות.

• משחקי סיבה־תוצאה. מדובר במשחקים שמפתחים את ההבנה של התינוק שלפעולותיו יש תוצאה, ושפעולה אחת גורמת להתרחשות אחרת.

במשחקים האלה התינוק לוחץ על כפתורים, על מקשים ועל קלידים שונים שמפיקים מוזיקה, מדליקים אורות או גורמים לדמויות של חיות לקפוץ החוצה. יש כפתורי הפעלה שלוחצים עליהם, ואילו אחרים צריך לסובב, למשוך וכדומה.

ניתן לחשוף את התינוק כבר מגיל חצי שנה למשחק שדורש הפעלה פשוטה כמו פסנתר. החל מגיל 8 חודשים אפשר לתת לו משחק שכולל הפעלה מורכבת יותר כמו חיות קופצות. ככל שהתינוק גדל כך הוא לומד להפעיל מגוון רחב יותר של משחקים.

יש למה לחכות 

לקראת גיל 9 חודשים התינוק מסוגל להתיישב בכוחות עצמו ולשבת יציב.

בחזרה למעלה

דברים מצחיקים ומוזרים שתינוקות עושים

כתבה שתעלה לך חיוך על הפנים

 

משחקים לתינוקות מגיל 9 חודשים עד גיל שנה

התנוחה המומלצת 

מומלץ לאפשר לתינוק מרחב ניידות בטוח. כשהוא שוהה בו יש להשגיח עליו ברציפות.

המאפיינים

בגיל הזה התינוק פעיל מאוד, יושב יציב, מתקדם בזחילה, נעמד בכוחות עצמו, ומסוגל להתכופף ולהרים חפץ שבו הוא אוחז. 

צורכי המשחק או מטרותיו

המשחק תורם להתפתחות ההליכה, המוטוריקה והקוגניציה.

משחקים מתאימים

• התינוק הולך באמצעות תמיכה של חפץ (כמו עגלת משחק או הליכון) ודחיפתו. אם משחקים בהליכון, אז על התינוק לדחוף אותו בכוחות עצמו. יש להימנע מהושבת התינוק בתוך הליכון שנראה כמו כיסא גבוה ושלמעשה אינו תורם להתפתחות המוטורית ואף מסוכן ומועד להתהפכות.

• משחקים לפיתוח המוטוריקה העדינה: דפדוף בספר, בניית מגדל מכוסות או מקוביות, קוביות רכות.

• מאפשרים לתינוק לזחול אל ארון המטבח, להוציא מתוכו כלים כמו סירים או מכסים ולהקיש עליהם באמצעות חפץ אחר כמו כף עץ. התינוק נהנה מהחוויה ומהצלילים המופקים והן מיכולתו הנרכשת להפעיל חפץ אחד באמצעות חפץ אחר.

• ספרים שמציגים תמונה בכל דף. מומלץ שהתמונות ילמדו על חפצים שונים כמו רהיטים, כלי מטבח וכלי תחבורה וכן על בעלי חיים שונים. ספרים מעין אלה תורמים ליכולת ההצבעה וליכולת הקשב המשותף עם ההורה. 

• משחקי סיבה־תוצאה מורכבים: לחיצה, משיכה או סיבוב של כפתורים כדי לגרום לפעולה אחרת כמו קפיצה של דמויות של חיות.

יש למה לחכות 

בסביבות גיל שנה התינוק הולך בתמיכה ולעיתים אף הולך כבר באופן עצמאי.

בחזרה למעלה

משחקים מגיל שנה עד גיל שנה וחצי

התנוחה המומלצת

לפעוט יש כבר יכולת ניידות גבוהה, אך הוא חסר מודעות לסכנות. לכן יש להקפיד על כללי בטיחות בבית ובחוץ.

המאפיינים 

הפעוט מסוגל לעמוד וללכת בכוחות עצמו.

צורכי המשחק או מטרותיו

המשחק תורם ליכולות ולכישורים הבאים: מוטוריקה, קואורדינציה, תיאום יד־עין, חקירת האובייקט וקוגניציה.

משחקים מתאימים

• תן־קח. 

• החבאת חפצים וחיפושם.

• משחקי השחלות ובנייה לשם פיתוח המוטוריקה העדינה: מגדל טבעות שבו הפעוט צריך להשחיל טבעות לפי גודלן, בניית מגדל מקוביות. הפעוט ייהנה במיוחד להרוס את המגדל שהוא בנה. 

• פאזלים מסוג "כפתורי עץ" שכוללים חלק אחד או שני חלקים.

• ספרים שעשויים קרטון שמציגים תמונות גדולות. ההורים מספרים סיפור קצר, מצביעים על פריטים בתמונה ומבקשים מהפעוט שיצביע עליהם גם הוא.

• כדור: הפעוט מגלגל, דוחף ומרים כדור קל וקטן שמותאם לכף ידו ושעשוי גומי או ספוג. הפעוט משחק בו לבדו או מתמסר עם ההורה.

• קופסה שיש בה פתחים בגדלים שונים ובצורות שונות (עיגול, משולש וכדומה). הפעוט מכניס חפצים דרך הפתחים המתאימים ולאחר מכן שב ומוציא אותם מהקופסה.

• משחקי סיבה־תוצאה מורכבים: לחיצה, משיכה או סיבוב של כפתורים כדי לגרום לפעולה אחרת כמו קפיצת דמויות של חיות.

• ארגז חול: הפעוט ממלא חול בכלים קטנים ושופך אותו.

• משחקי מים: הפעוט מוזג מים ממכל למכל.

• משחק בכלי בית בטיחותיים (לעידוד התפתחות המשחק הסימבולי – משחק "כאילו").

יש למה לחכות

הפעוט נעשה עצמאי יותר ומפתח את היכולת לשחק לבד.

בחזרה למעלה

גם כשהמרפאות סגורות: רופאי ילדים און־ליין
ככה פוגשים היום רופאים
אם ובת משוחחות עם רופאה בשיחת וידאו בלאפטופ

משחקים לתינוקות מגיל שנה וחצי עד גיל שנתיים

התנוחה המומלצת

ניתן להושיב את הפעוט ליד שולחן המותאם לגובהו ולהציע לו משחקים ואף חומרי יצירה בהשגחה.

המאפיינים 

הפעוט מסוגל לטפס, להתיישב על כיסא קטן וללכת עצמאית.

צורכי המשחק או מטרותיו

המשחק מאפשר לפעוט לחקור את השטח ואת המרחב שלו ולהתעסק בחומרים שונים.

משחקים מתאימים

• פעילות יצירה ליד שולחן המותאם לגובהו של הפעוט: הפעוט משרבט על דף בגירים צבעוניים, לש בצק או מצייר בצבעי אצבעות.

• משחק סימבולי (משחק "כאילו") כמו האכלת בובה והשכבתה לישון. במשחק הסימבולי הילד מקנה לעצמו, לאחרים, לצעצועים ולחפצים שונים זהות אחרת שבאמצעותה הוא בורא עלילות דמיוניות. אין מדובר בשימוש הפונקציונלי של החפצים, אלא ביכולת להשתמש בהם כדי לייצג משהו אחר. המשחק הזה מקביל לרכישת השפה ולשכלול הייצוגים הפנימיים.

• משחקים לפיתוח המוטוריקה העדינה כמו משחק "פטריות" (הכנסת פטריות פלסטיק לתוך חורים) ומשחק "משושים" (סידור צורות על גבי לוח).

• פאזלים בני 2 עד 3 חלקים.

• משחק בחול ובמים באמצעות כף ודלי.

• סיפורים קצרים בחרוזים וחזרה עליהם. יש לעודד את הפעוט להשתתף ולחשוף אותו לאוצר מילים מגוון.

יש למה לחכות 

הפעוט מתחיל לחקות את פעולותיהם ואת דפוסי ההתנהגות של המבוגרים. הוא יהיה מסוגל, למשל, לעזור בסידור הצעצועים ולהכניס אותם חזרה לתיבה בסיום המשחק.

בחזרה למעלה

מהו תפקידם של ההורים במשחק עם התינוק?

תפקיד ההורים הוא לחשוף את התינוק למגוון המשחקים, אך במקביל עליהם לווסת את כמות הגירויים שאליהם נחשף הילד בו־זמנית. ההורים משחקים יחד עם התינוק כדי לעודד שיתוף והדדיות וגם נותנים זמן למשחק עצמאי וחופשי בהשגחה ובדאגה לבטיחות הילד.

אפשר להכריח את התינוק לשחק?

משחק הוא פעילות שנועדה לגרום הנאה וסיפוק לצד עידוד לחקור ולחשוב באופן עצמאי. עיקר ההנאה נובע מהתהליך ולא מהתוצאה. המוטיבציה למשחק היא פנימית ומבחירה חופשית, ולכן אי אפשר להכריח את התינוק לשחק. גם המעבר בין המשחקים נעשה באופן ספונטני וגמיש.

שרון דורמן חג'ג' היא אחות בטיפת חלב ומדריכת הנקה במרפאת כללית במושב חרוצים

עדי לוסקי היא בעלת תואר שני בהתפתחות הילד ומרפאה בעיסוק במכון להתפתחות הילד של כללית בקריית שמריהו

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לכם על כללית...

רוצים לשמוע טיפה?

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שימו לב שאתם מספקים בטופס זה מידע אישי ורגיש