פורסם בראשונה: 29.03.2011
עדכון אחרון: 03.04.2019

גם אותך שואלים לפעמים אם את בהריון?

לקריאה נוחה
לא רק שזה לא מרגיש נעים בבטן, זה גם מכניס אותנו לפעמים למצבים מעט מביכים (כמו השאלה אם את בהריון). זה ממש לא קשור בהשמנה, אז מה הסיבות שאתם נראים לפעמים כמו בלון מלא אוויר ואיך אפשר לפוצץ אותו?
אישה מנפחת בלון. בטן נפוחה

בקיצור

1.

מהי נפיחות בטנית? מדובר בבטן נפוחה ולא בגלל השמנה. תחושה של אי נוחות בבטן וגזים

2.

למה זה קורה? בגלל מזונות מסוימים, הרגלי אכילה בעייתיים ובעיות בתפקוד מערכת העיכול

3.

ניסיתם הכל וכלום לא עזר? מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או לפנות לדיאטנית להתאמת תפריט

אז מה גורם לתחושה המעיקה כל כך של נפיחות בבטן? קבלו את מצעד האשמים:

1. מזונות מנפחים

חלק מהמזונות שאנו אוכלים עלולים לגרום להיווצרות גזים, לחדירת נוזלים לחלל המעי ולתחושת נפיחות כללית. לעתים אכילת המזונות המנפחים תהיה מלווה בכאבי בטן ואי נעימות כללית באזור הבטן.

אילו מזונות יכולים לגרום לנפיחות?

גלוטן. יש אנשים שאכילה של מזון עשיר בגלוטן (לחם, פסטה, פתיתים, קוסקוס, קורנפלקס, שעורה) גורמת להם לתחושת נפיחות או לכאבי בטן.
מה לעשות?
להפחית בצריכת המזונות האלה ולהחליף אותם בדגנים שאין בהם גלוטן, כמו אורז, תירס, תפוחי אדמה, בטטה, כוסמת או קמח כוסמין (שמכיל כמות קטנה של גלוטן). קניתם לחם כוסמין? תציצו ברשימת הרכיבים התזונתיים וודאו שלא הוסיפו גלוטן ללחם שלכם.

מוצרי חלב עשירים בלקטוז. חלב לשתייה, יוגורט, לבן, אשל, שוקו.
מה לעשות?
 
להפחית בכמויות הלקטוז, כלומר לאכול יותר מזונות שאין בהם לקטוז, כמו טחינה, אבוקדו, ביצה, טונה ומשקאות חלב צמחיים,  או מוצרי חלב דלי לקטוז כמו קוטג', גבינה מלוחה, גבינה צהובה וחלב דל לקטוז. ניתן גם להשתמש בתוסף שמכיל את האנזים לקטאז (שבעצם משלים את האנזים שחסר בגוף).

ירקות. בצל, שום, כרוב, כרובית, ברוקולי, ארטישוק ירושלמי, צנון, צנונית ועוד.
מה לעשות?
לא כל הירקות גורמים לאותו אפקט מנפח אצל כל האנשים, ולכן מומלץ להוריד בכל פעם משפחת ירקות אחרת.

קטניות. שעועית, עדשים, חומוס, פול, פולי סויה.
מה לעשות?
להשרות (ורצוי גם להנביט) את הקטניות. מ־20 דקות עבור עדשים ועד 10 שעות עבור שעועית. אפשר גם לבשל אותן עם מכסה מעט פתוח, או להוסיף מעט זרעי שומר או כמון בזמן הבישול. ואם גם אחרי הנבטה והשרייה קשה לכם לעכל קטניות, פשוט הפחיתו בכמויות.

ממתיקים מלאכותיים. חלק מהממתקים המלאכותיים שמשמשים תחליף לסוכר במזונות, עלולים לגרום לתחושת נפיחות רבה של הבטן ולגזים. מדובר בממתיקים בעלי מבנה כוהלי, שניתן לזהות אותם לפי הסיומת "טול" בשמם - מלטיטול, סורביטול וכ"ו. אז כן, לפעמים דווקא כשמנסים לרדת במשקל ועוברים לאכול רק "דיאט", עלולים לסבול מתחושת נפיחות מוגברת.

מה לעשות? לבחון אם נכון יותר להימנע ממוצרי הדיאט שמכילים תחליפים מלאכותיים אלה, ובמקום זה לאכול מזון רגיל בכמות קטנה יותר שמתאימה לדיאטה.

2. הרגלי אכילה לא נכונים

• ארוחות גדולות מדי. ריכוז כל האוכל בארוחה אחת גדולה ביום או שתי ארוחות גדולות ביום עלול להכביד על מערכת העיכול ולגרום ללעומס יתר על הקיבה ועל מערכת העיכול - וכפועל יוצא לתחושת נפיחות.

• מצב זה יכול לקרות גם אם אוכלים תפריט שהרכבו בריא יחסית, אבל דוחסים את כל האוכל למספר קטן של ארוחות גדולות ביום, במקום לפזר אותו על פני כל היום בארוחות קטנות.

מה לעשות?
לפזר נכון את הארוחות על פני היום. ליצור תוכנית אכילה יומית של שלוש ארוחות גדולות ועוד שתיים-שלוש ארוחות ביניים קטנות.

3. חוסר בשתיית נוזלים

מערכת העיכול שלנו היא צינור ארוך-ארוך. אם לא נפתח את הברז מדי פעם, לא תהיה זרימה ועלולים להצטבר גזים.

מה לעשות?
לשתות. בעיקר מים וחליטות צמחים.

רגע, ומה עם קפה?

 אצל רבים מאיתנו 2־3 כוסות קפה ביום זה לא סיפור גדול, אבל חשוב שתדעו: קפאין, כמו גם קקאו, נחשבים למרגיזים ידועים של מערכת העיכול. גם כי הם ממריצים אותה - ופעילות נמרצת מדי של מערכת העיכול עלולה לגרום לעודף גזים - וגם כי הם גורמים להפרשה מוגברת של מיצי עיכול לקיבה, ולעודף חומציות בקיבה, שעלולים לגרום לנפיחות ולגזים.

4. משקאות תוססים

שתיית משקאות תוססים המכילים כמות גדולה של גזים יכולה ליצור תחושת נפיחות גדולה. ההסבר פשוט: אתם שותים את הגזים פנימה.

מה לעשות?
גם כמות קטנה יחסית של שתייה (אפילו כוס) יכולה לגרום לתחושת אי־נעימות, אז מומלץ להימנע לגמרי משתייה מוגזת.

5. פגיעה בפלורה של חיידקי המעי

במערכת העיכול נמצאים חיידקים טובים המסייעים לעיכול המזון, לספיגתו בגוף ולמניעת הצטברות מזון לא מעוכל במקומות שונים במעי. פגיעה בכמות החיידקים הטובים במעי עלולה להוביל לשגשוג של אוכלוסיית חיידקים פתוגנים, יוצרי גז CO2  ומתאן. ייצור הגזים על ידי החיידקים האלה יוביל לתחושת נפיחות ואי נוחות, ולגזים.

מתי זה עלול לקרות? למשל בעת לקיחת אנטיביוטיקה, כשיש קלקול קיבה או וירוס במערכת העיכול, ופתוגנים אחרים שעלולים להגיע למערכת העיכול דרך המזון.

מה לעשות?
אם הבעיה נובעת מפגיעה בחיידקים הטובים במעי, המטרה היא לחזק אותם ולהגדיל את כמותם. אפשר לעשות זאת על ידי אכילה של מזונות פרה־ביוטים, כמו בננות, או כאלה שמכילים חיידקים פרוביוטים - החל מכרוב כבוש ביתי ועד למוצרי חלב מועשרים בחיידקי ביו. אפשר כמובן לקחת גם תוסף של חיידקים פרוביוטים בכדורים או באבקה (1־2 פעמים ביום).

6. בעיות בתפקוד מערכת העיכול

תופעות מסוימות במערכת העיכול עלולות לגרום לתופעות לוואי של נפיחות בבטן. אחת התסמונות המוכרות היא תסמונת המעי הרגיז.
לתסמונת הזו פנים רבות, ולעתים מתחלפות - למשל, ימים של שלשולים לעומת ימים של עצירות. השינויים האלו עלולים להיות מלווים בתחושות לא נוחות של נפיחות בבטן.

מה לעשות?
השיטה המובילה לשיפור תפקוד מערכת העיכול במקרה של מעי רגיז היא שיטת FOOD MAP's (ממש פה למטה תוכלו לקרוא על זה לעומק), ומומלץ להשתמש גם בטכניקות הרגעה כמו יוגה, מדיטציה והרפייה עמוקה.

7. עצירות

מצב של עצירות גם הוא יהיה מלווה ברוב המקרים בתחושה של נפיחות באזור הבטן התחתונה. הסיבה היא המלאות של המעי הגס. ככל שהעצירות נמשכת יותר ימים, כך תחושת הנפיחות תגדל ותהיה מלווה באי נעימות כללית באזור הבטן ובנפיחות גדלה יותר.

מה לעשות?
להרבות בשתיית מים, לאכול בצורה מפוזרת לאורך היום במנות קטנות, לשלב הרבה סיבים תזונתיים ולהקפיד על פעילות גופנית.

8. צליאק

מחלת הצליאק מתבטאת באלרגיה לחלבון הגלוטן הנמצא בחלק מהדגנים (חיטה, שיבולת שועל, שיפון, ועוד). במידה ויש בעיה עם חלבון הגלוטן, גם כמות קטנה במזון תגרום לפגיעה בדופן המעי אשר תוביל לבעיות בספיגת המזון, הוויטמינים והמינרלים חיוניים. בחלק מהמקרים הפגיעה במעי תהיה מלווה בנפיחות של הבטן, גזים, עצירות/שלשולים.

מה לעשות?
חובה להימנע לחלוטין מכל מזון המכיל גלוטן. אין כאן קיצורי דרך או אפשרות לעגל פינות, ויש צורך בשינוי התזונה.

9. המחזור החודשי

שינויים הורמונליים לקראת קבלת המחזור החודשי מלווים אצל חלק גדול מהנשים בצבירת נוזלים, המתבטאת בנפיחות של הבטן התחתונה ובעלייה במשקל. מדובר בעלייה של קילו עד שלושה בלבד, מכאן שהנפיחות באזור הבטן לא מעידה על השמנה אלא על צבירת נוזלים.

מה לעשות?
בפועל אין הרבה מה לעשות, פשוט לחכות לקבלת המחזור. תוך שלושה עד ארבעה ימים מקבלת המחזור, צבירת הנוזלים תיעלם ואיתה גם הנפיחות. לכן גם כפיפות בטן רבות בתקופה זו של החודש, או עיסוק מוגבר בספורט לא ישנו את המצב.

ניסית הכל ולא עזר כלום? אפשר להתייעץ עם רופא או רופאת המשפחה האם ישנה בעיה בריאותית. גם התייעצות עם דיאטנית קלינית בקופה לבניית תפריט אישי בריא, יכול לעזור לאתר הרגלי תזונה לא נכונה, שעלולים לגרום לכם לנפיחות מיותרת ולא נעימה.

לידיעתך – במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע ולעזור. לפרטים לחץ​/י כאן


תמי אדיב היא תזונאית קלינית בכללית, מתמחה בסוכרת, בהשמנה, בניתוחים בריאטריים ובטבעונות

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית

ייעוץ מקצועי:  ד"ר דנה פלורנטין

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל