בריאות המשפחה
פורסם בראשונה: 28.11.2006
עדכון אחרון: 24.10.2012
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

12 טיפים למניעת הצטננות

לקריאה נוחה
הגשם כבר כמעט כאן, ואיתו גם מחלות החורף המציקות. אז הנה כמה צעדים פשוטים שבעזרתם תוכלו למנוע את ההצטננות הבאה: מה כדאי לשתות ומה ממש לא, מה מומלץ לאכול ואיפה עדיף לבלות? טיפים מפתיעים לחורף בריא
בחורה עם סוודר אוחזת בספל

חיסון נגד שפעת הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת המחלה, אבל הוא לא מונע את כל שאר המחלות המציקות של החורף: אף נוזל, גרון מציק או עיניים שורפות.

אז איך עוברים את החורף בריאים? ככה. 12 כללים שיעזרו לכם לדלג השנה על מחלות החורף - שפעת והצטננויות אחרות.

1. לרחוץ ידיים

רוב הנגיפים שגורמים להופעת שפעת והצטננויות מתפשטים במגע ישיר. מישהו שחולה בשפעת מתעטש לתוך כפות ידיו ולאחר מכן נוגע בטלפון, במקלדת, בכוס שתייה. הנגיפים שהעביר יכולים לחיות שעות, ובמקרים מסוימים גם שבועות, עד שמישהו אחר אוסף אותם כשהוא נוגע באותו החפץ.

אז מה עושים? יש לרחוץ ידיים לעיתים קרובות. אם אין כיור בסביבה, אפשר לשפשף את כפות הידיים זו בזו בחוזקה במשך דקה. זה עוזר לפרק את רוב המחוללים של ההצטננות.

2. אל תשימו יד

אף שמאז הילדות אומרים לנו "לשים יד" כשאנחנו משתעלים או מתעטשים - זו לא הדרך הנכונה למנוע הידבקות. כיוון שהנגיפים ומחוללי ההצטננות האחרים נדבקים לידיים החשופות, כיסוי הפה בכפות הידיים גורם להעברת המחוללים לאחרים.

אז מה עושים? אם אתם מרגישים צורך להתעטש או להשתעל, יש להשתמש בנייר סופג (טישו) ולהשליך אותו מיד. אם אין נייר כזה, יש להפנות את הראש הצידה ולהשתעל לאוויר - זה ימנע הצטננות מאחרים.

3. לא לגעת בפנים 

הנגיפים שמחוללים הצטננות נכנסים לגוף דרך העיניים, האף והפה. נגיעה בפנים היא הדרך העיקרית שבאמצעותה ילדים נדבקים במחלות האלה והיא גם המפתח להעברת ההצטננויות להוריהם.

אז מה עושים? קודם כול ממעטים לגעת בפנים, ואם ממש חייבים - שוטפים ידיים אחר כך (ראו סעיף 1).

4. לשתות הרבה 

מים שוטפים את המערכת, מסלקים רעלים ובדרך הזאת עשויים למנוע הצטננות. אדם מבוגר בריא זקוק לשמונה כוסות שתייה (של רבע ליטר) ביום. איך ניתן לדעת אם צרכנו מספיק נוזלים? אם צבע השתן קרוב לשקוף, סימן ששתינו מספיק. אם השתן צהוב כהה, סימן שצריך יותר נוזלים.

אז מה עושים? שותים כמה שיותר מים.

5. לעשות סאונה 

לחוקרים לא ברור איך בדיוק הסאונה ממלאת תפקיד במניעה של הצטננויות, אבל ממחקר גרמני שפורסם ב־1989 עולה שאנשים ששהו בסאונה פעמיים בשבוע חלו בהצטננות ב־50% פחות מאלה שלא בילו בסאונה.

אחת התיאוריות היא שכששוהים בסאונה שואפים אויר חם מ־80 מעלות - חום רב מדי למחוללי ההצטננות והשפעת, שאינו מאפשר להם להתקיים.

6. לנשום אוויר צח 

שאיפת אוויר צח באופן סדיר חשובה, בעיקר במזג אוויר קר כשההסקה המרכזית מייבשת את הגוף וגורמת לו להיות פגיע יותר למחוללי ההצטננות והשפעת.

כשקר בחוץ, אנשים נוטים להישאר במקומות סגורים ובכך הם מגבירים את כמות מחוללי ההצטננות בחללים היבשים והצפופים האלה.

אז מה עושים? מתגברים על הרתיעה, יוצאים לאוויר הצח ונושמים. 

7. לעשות פעילות אירובית באופן סדיר 

פעילות גופנית אירובית מאיצה את הלב לשאוב כמויות גדולות של דם, מאיצה את הנשימה כדי להעביר חמצן מהריאות לדם וגורמת להזעה כשהגוף מתחמם. התרגילים האלה עוזרים להעלות את מספר התאים קוטלי הנגיפים בגוף - ועשויים למנוע הצטננות.

אז מה עושים? מתחילים לזוז.

8. לאכול מזונות צמחיים 

צמחים כוללים ויטמינים חיוניים רבים. הניחו בצד את כדורי הוויטמינים ואכלו ירקות ירוקים כהים, אדומים וצהובים וכן פירות. תפריט כזה יפחית את הסיכון להצטננות.

9. לאכול יוגורט 

ממחקרים שונים עולה שאכילה יומית של כוס יוגורט רזה עשויה להפחית בכרבע את הנטייה לחלות בהצטננות. החוקרים סבורים שהחיידקים הטובים שמצויים ביוגורט מאיצים את הייצור של חומרים שונים במערכת החיסון - חומרים שיכולים להילחם במחלות חורף ולמנוע הצטננות.

10. מפסיקים לעשן 

מחקרים מראים שמעשנים כבדים סובלים מהצטננויות חמורות ותכופות יותר. אפילו שהות ליד עשן מדכאת מאוד את מערכת החיסון ומאפשרת לצינון להשתלט עלינו.

העישון מייבש את מעברי האוויר באף ומשתק את השערות הדקיקות במעברים האלה, שתפקידם להגן מחדירת מזהמים. השערות האלה מצפות את הרירית באף ובריאות ובתנועות הגליות שלהן הן מסלקות נגיפי שפעת והצטננות מחוץ למעברי האוויר באף. המומחים טוענים שסיגריה אחת משתקת את השערות האלה למשך 30 עד 40 דקות.

אז מה עושים? מפסיקים לעשן.

11. מוותרים על האלכוהול 

צריכה כבדה של אלכוהול הורסת את הכבד - שהוא מסלק הרעלים העיקרי של הגוף. כתוצאה מכך מחוללי מחלות מכל הסוגים - ובהם גם מחוללים של הצטננות - לא יעזבו את הגוף במהירות.

זו הסיבה ששתיינים כבדים נוטים יותר לחלות. אלכוהול גם מייבש את הגוף והוא למעשה נוטל יותר נוזלים מהגוף ממה שהוא מוסיף.

12. קודם כול תירגעו 

אם מישהו יכול ללמוד להירגע, הוא יכול להפעיל את מערכת החיסון לפי דרישה. אם מפעילים את כישורי ההתרגעות, מעלים את רמת האינטרלאוקינים, שהם חומרים מובילים של מערכת החיסון שפועלים בדם בתגובה לנגיפי ההצטננות והשפעת.

תרגלו עצמכם לחשוב על תמונה שנראית לכם נעימה או מרגיעה. עשו זאת 30 דקות ביום במשך כמה חודשים. התרגעות היא דבר שניתן ללמידה, אבל לא מדובר בלא לעשות כלום. אנשים שמנסים להירגע, אבל בפועל משתעממים, לא גורמים לשינויים במרכיבי הדם.

יש לנו עוד טיפ קטן בשבילכם: כך תבחרו את קופת החולים הכי טובה למשפחה שלכם ותחסכו הרבה כסף. לחצו כאן >

 

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

 תרופות ללא מרשם בהנחה - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל