פורסם בראשונה: 20.02.2005
עדכון אחרון: 15.09.2013
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

מי אמר שקפה לא נחשב?

לקריאה נוחה
דיאטנית מפריכה חלק מהמיתוסים סביב כמות הנוזלים היומית שאנחנו צריכים לשתות כל יום כדי לשמור על מאזן נוזלים בריא בגוף. חובבי הקפה כבר מוזמנים להרתיח את המים

בקיצור

1.

נחשב! למרות הקפאין, מי ששותה קפה, מקבל נוזלים גם ממנו.

2.

אנחנו מקבלים מים גם מהמזון שאנחנו אוכלים.

3.

מים לא בולמים רעב, אבל שתייתם כחלק מהמזון, כמו מרק למשל, יכולה לעזור לתחושת השובע.

סביב נושא שתיית המים צפות הרבה אמיתות לא מוכחות שהשתרשו להן בנחת בעשורים האחרונים. עד שבא הפרופסור האמריקני היינץ וולטין, נפרולוג (רופא מומחה לכליות) מבית הספר לרפואה דארטמות' (Dartmouth) בניו-המפשייר, ארה"ב, שלף את הפקק ורוקן את אמבטיית המיתוסים.

 וולטין, שחיפש אחר עדויות מחקריות להנחיות הקשורות לצריכת מים בספרות המדעית, פרסם את המסקנות שלו במאמר סקירה מפורסם ב-American Journal of Physiology באוגוסט 2002 שמאז בהחלט הסעיר את המים התזונתיים - ואפילו השפיע על אמות המידה הנחשבות: "המלצות התזונה היומית האמריקניות".​

מיתוס מס' 1:

חייבים לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום

המממ... תלוי ממה בדיוק ניזונים. בתור התחלה חיפש וולטין אחר ההוכחה המדעית להמלצה לשתות שמונה כוסות מים ביום. במשך יותר מעשרה חודשים נבר במאמרים, חיפש בספרות המקצועית ושאל מומחים למאזן הנוזלים באדם ותזונאים - ולא מצא את ההוכחה. עם זאת, הוא מצא מקור אפשרי להמלצה הזו בהבנה מוטעית של דו"ח ועדת המזון והתזונה של המועצה הלאומית האמריקאית למחקר מ-1945. ואיך זה קרה? כמו הרבה דברים, בטעות.

בסיכומי הועדה נכתב: "צריכת המים המתאימה לרוב המבוגרים היא 2.5 ליטרים ביום. הסטנדרט הוא מיליליטר אחד של מים לכל קלוריה מהמזון. רוב הכמות הזו נמצאת במזון". מסיכומי הוועדה פשוט הושמט המשפט האחרון, וההמלצות פורשו בטעות כהנחיה לשתיית שמונה כוסות מדי יום. מעבר לדו"ח ועדה זו, לא מצא וולטין הוכחה מחקרית כלשהי לדרישה הידועה לשתות שמונה כוסות מים ביום.​

מיתוס מס' 2:

קפה לא נחשב

כן נחשב. גם התפיסה שמשקאות המכילים קפאין אינם נחשבים בספירת הנוזלים התבררה כטעות. קפאין הוא אכן חומר משתן, אך ההשפעה שלו זמנית ולא גורמת לעלייה משמעותית בנפח השתן. לכן הוא אינו גורם בפועל להתייבשות.

יתר מכך: הגוף שלנו מסתגל לקפאין. במילים אחרות, אנשים ששותים באופן קבוע משקאות כמו קפה​, תה ומשקאות קלים המכילים קפאין (קולה לסוגיה, תה קר) - חסינים מפני ההשפעה של הקפאין ומסוגלים לשמור על הנוזלים שמקורם במשקאות האלה.​

​​

מיתוס מס' 3:

אוכל זה עסק יבש

זה לא. המחשבה שרק מים טהורים (מינרליים או מהברז) יכולים לספק את דרישת הגוף לנוזלים גם כן אינה נכונה. למעשה, אנחנו מקבלים כמויות גדולות של מים מהמזון שאנו אוכלים.

בירקות ובפירות תכולת המים עומדת על 80%-95%. גם בבשר יש כמויות גדולות של מים, ואפילו בלחם ובגבינות יבשות יש כמעט 35% מים. ולכל אלה יש להוסיף את החלב, המיצים והמשקאות האחרים.

ההמלצות האמריקניות החדשות, ה-DRI’s (Dietary Reference Intakes), מתייחסות היום גם לנתונים אלה וכוללות גם משקאות המכילים קפאין וגם מזון - כחלק מהמקור לכמות המים היומית שלה אנו זקוקים.

מיתוס מס' 4:

מים מונעים רעב ועוזרים לירידה במשקל

לא בדיוק. בגדול, יש הגיון ברעיון הזה, כיוון שבמים אין קלוריות. הבעיה היא שהמים חומקים מהמנגנונים שמאותתים למוח על תחושת השובע, כך ששתיית כוס מים לבדה לא עושה כלום לרעב.

שתיית מים עם האוכל אכן גורמת לתחושת שובע מהירה יותר, ולכם מים יעילים כ"בולם רעב" כאשר הם חלק מהמזון.

לדוגמה: ד"ר ברברה רולס מאוניברסיטת פנסילבניה האמריקנית (Penn State) מצאה כי שתי ארוחות, שמכילות בדיוק את אותם המרכיבים, משפיעות באופן שונה על התיאבון. אכילת מרק עוף עם אורז גורמת לתחושת שובע ממושכת יותר ולהפחתת צריכת הקלוריות היומית - יותר מאשר אכילת תבשיל עוף עם אורז ושתיית כוס ביחד עם האוכל.​

מיתוס מס' 5:

מנגנון הצמאון עשוי להטעות אותנו

לא מדויק. גם החשש שכאשר את או אתה מרגישים צמאים, אתם כבר נמצאים במצב של התייבשות, או קרוב לכך, אינו נכון לגבי רוב האנשים. אצל רובנו הצמא מופיע הרבה לפני שהתייבשנו.

המקרים שבהם תחושת הצמא עלולה להיפגע ולהטעות הם אלה:

1. אצל ילדים ואנשים מבוגרים.

2. אצל אנשים הנמצאים במאמץ פיזי ונפשי ניכרים (כמו למשל: רצי מרתון וחיילים באימונים שאינם קשובים לתחושת הצמא שלהם).

כלומר - בהחלט ניתן לסמוך על תחושת הצמא שתשמור עלינו מפני התייבשות.​

חשיבות המים ב-64 מילים

מים מהווים כ-60% ממשקל הגוף, והם מעורבים בתפקודים רבים בכל מערכות הגוף. התייבשות, המתבטאת בירידה בכמות המים בגוף, מובילה לפגיעה בתפקוד התקין. אפילו ירידה זעומה של אחוז או שניים במשקל הגוף עשויה להתבטא בעייפות ובירידה באנרגיה. שינויים אלה מסוכנים יותר אצל ילדים וקשישים, אבל כל אחד יכול להיפגע. הסימנים העיקריים להתייבשות הם: צמא, עייפות, כאב ראש, יובש בפה, כמות שתן קטנה, חולשת שרירים וסחרחורת.

אז מתי כן שותים מים?דיאט

שאלה טובה.​

והתשובה?

לחץ/י כאן.​

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת שירותי בריאות כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל