פורסם בראשונה: 18.03.2015
עדכון אחרון: 18.03.2015

שותים דיאט? יש לנו בשורות רעות

לקריאה נוחה
אוהבים משקאות דלי קלוריות? ממחקר חדש מתברר כי משקאות דיאטטיים מוגזים גורמים לעלייה בשומן הבטני, תופעה שמלבד העניין האסתטי גם מגדילה את הסיכון לשלל בעיות בריאותיות
משקאות דיאט. לא עושים טוב לבטן

בקיצור

1.

במחקר נכללו 749 אנשים בגילאי 65 ומעלה, והוא ארך למעלה מתשע שנים. החוקרים הגדירו את התוצאות שלו כ"מדהימות"

2.

אצל מי ששתה משקאות דיאט על בסיס יומי, היקף המותניים גדל בממוצע בפי 3 יותר מאשר אלו שלא שתו משקאות דיאט בכלל.

3.

מה כדאי ללגום במקום משקה מוגז? אם אתם נהנים ממנו בגלל הקפאין, עדיף לשתות תה או קפה. ומה הכי בריא? מים!

​​משקאות מוגזים "רגילים" הם צרה צרורה לגוף ולבריאות שלנו, על זה סיפרנו כבר יותר מפעם אחת, אבל יותר ויותר מידע שמצטבר מצביע על כך שגם משקאות הדיאט לא עושים לנו טוב כל כך.

ממחקר חדש מתברר: ככל ששותים יותר משקאות דיאט מוגזים, כך יש עלייה משמעותית בהיקף המותניים.

ולמה זה חשוב, חוץ מהעניין האסתטי? כי גדילה של השומן הבטני (או "שומן קרביים" במונחים רפואיים), שהיא בדרך הכלל הסיבה לעלייה בהיקף המותניים, קשורה בסיכון מוגבר לסבול ממספר בעיות בריאותיות, כולל מחלות לב וכלי דם, זיהומים וסוכרת סוג 2.

ככל שמתבגרים, יש סיכון גדול יותר לגדילה בהיקף המותניים ולתוספת של שומן בטני, שנמצא סביב איברי בטן חשובים כמו הכבד, הלבלב והמעיים - ולכן יש לו השלכות בריאותיות רחבות יותר. 

כשמדברים על משקאות מוגזים, ההשערה היא כי הסיבה לתוספת משקל באזור המותניים ולסיכונים הבריאותיים הנלווים קשורה למרכיב שנכלל בהרבה מהם - רגילים וגם דיאטטיים: חומצה זרחתית. 

ההבדל: יותר מפי 3 

במחקר של אוניברסיטת טקסס נכללו 749 אנשים בגילאי 65 ומעלה, והוא ארך יותר מ־9 שנים. לפני המחקר ובשלוש נקודות זמן במהלכו נשאלו המשתתפים לגבי הרגלי התזונה שלהם - כולל כמה משקאות דיאט מוגזים הם צרכו ביום, ונמדדו היקפי המותניים, המשקל והגובה.

גם אחרי שנעשו התאמות למשתנים אחרים, כולל עישון, גיל, ורמת הפעילות הגופנית, קיבלו החוקרים תוצאות שהם הגדירו כ"מדהימות".

היקף המותניים של אלו שלא צרכו משקאות דיאט מוגזים בכלל עלה ב-0.77 סנטימטר בממוצע. אצל אלו ששתו דיאט, אבל לא על בסיס קבוע, הייתה עלייה ממוצעת של 2.11 סנטימטר, ואצל אלו ששתו משקאות דיאט על בסיס יומי השינוי הממוצע התבטא ב-3.04 סנטימטר.

 כתבות חמות בתזונה

 

 

מחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתמחשבון BMI – מדדו את מסת הגוף שלכם | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/BMI_Calculator.aspx
מדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתמדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspx
שלשול: המדריך המלא | שירותי בריאות כלליתשלשול: המדריך המלא | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/diarrhea_guide.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/diarrhea_guide.aspx

"במקום משקה דיאט - אכלו פרי" 

המחקר הנוכחי מצטרף לשורה של מחקרים מהשנים האחרונות, שהצביעו על קשר בין שתייה יומית של משקאות דיאט מוגזים לסיכון מוגבר לבעיות רפואיות כמו התקף לב, שבץ ודיכאון.

"אנחנו נאיביים אם אנחנו מסתכלים רק על הערך הקלורי של המוצרים שאנחנו קונים. ייתכן שאנשים מחבלים בבריאות שלהם אם הם משקיעים במשקאות מוגזים דיאטטיים כדי להגן על עצמם מעלייה במשקל", אמרה שרון פאולר, אחת מעורכות המחקר ומומחית באפידימולוגיה.

היא ממליצה לאנשים שמשקאות דיאט מוגזים הם חלק משגרת החיים שלהם, לחפש תחליפים בריאים יותר. למשל, אם מישהו אוהב את המתיקות של סודה דיאטטית, עדיף שיאכל פרי מתוק ולאחריו ישתה מים. או, אם יש כאלו שנהנים ממשקה הדיאט בגלל הקפאין, כדאי לשתות תה או קפה במקום.

נקודה שחשוב לשים לב אליה ולא מקבלת ביטוי במחקר היא שהטעם המתוק הוא סמן למוח לכניסה של אנרגיה, כמו שהטעם המר הוא סימן לרתיעה והתרחקות (כהגנה מאכילת מזון רעיל).

לכן כאשר אנשים מחליפים את המשקאות "הרגילים" בשתייה דיאטטית כדרך להפחית תאבון ולא לאכול, הם למעשה רק מגבירים את תחושת הרעב. מחקרים קודמים הראו כי אנשים שצרכו משקאות דיאטטיים אכלו יותר קלוריות במהלך היום. אם אתם ממש רוצים משקאות דיאטטיים, עדיף שהם יגיעו ביחד עם הארוחה.

 מצננים את ההתלהבות

המועצה לפיקוח קלורי, המייצגת יצרנים של משקאות מאכלים דלים בקלוריות או ללא קלוריות בכלל, אמרה כי "צריך להתייחס למחקר בזהירות". לטענתם, אנשים מבוגרים נוטים לאבד מסת שריר ולעלות בהיקף המותניים בגלל הגיל – בלי קשר למשקאות שהם שותים.

קוני דיקמן, מנהלת מחלקת התזונה באוניברסיטת באוניברסיטת וושינגטון, ולשעבר נשיאת האקדמיה לתזונה לדיאטה, אמרה כי למחקר יש מספר חולשות: מספר משתתפים מועט מדי; התייחסות לקבוצת גיל ספציפית; ומידע שאינו רלבנטי לזמן הנוכחי. ככלל, ייתכן כי היו גורמים נוספים שהשפיעו על רמת השומן הבטני אצל אלו שצרכו משקאות דיאטטיים, מלבד המשקאות הדיאטטיים עצמם.     

"הרבה השתנה מאז המחקר", היא אמרה, "יש ממתיקים חדשים בשוק, ממתיקים שונים מעורבבים כדי להשיג את הטעם המתוק עם המתקה מינימלית, ודיווחים מרמזים שרמת הצריכה של משקאות דיאטטיים נמצאת בירידה. לכן, כל הגורמים האלו יכולים לשנות את תוצאות המחקר".

על מנת למנוע אי הבנות, אין הכוונה במאמר להמליץ לכם להימנע ממשקאות דיאט ולא לשתות בכלל, אלא להחליף את השתייה במים.
למי שלא מצליח לשתות מים - החלופה של משקאות דיאט עדיין יותר טובה מלא לשתות בכלל, או למעט בשתייה, או לשתות משקאות ממותקים. ועדיין אנחנו ממליצים בפה מלא לנסות לעבור למים, זה בעיקר עניין של הרגל.

המחקר פורסם בכתב העת של האגודה האמריקאית לגריאטריה.

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה ומנהלת בפורום בריאות המשפחה כאן באתר

יעל משיח-ארזי היא דיאטנית קלינית בכללית. היא מנחת קבוצות לשינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל